Hållbar utveckling – barnen skapar en egen symbol!

På Lilla Björnen har vi fokuserat på hållbar utveckling hela vårterminen. På avdelningen Raketen har vi upptäckt att vi i stort sett kan koppla allt vi håller på med till just hållbar utveckling.

Symboler

Vi pratade tidigt om viktiga symboler som har med hållbar utveckling att göra. Barnen har visat ett stort intresse för utrotningshotade djur, så vi har skapat en vägg för dem. Där har barnen sett Världsnaturfondens logga. Vi har även skapat en återvinningsstation tillsammans med barnen. Här kan vi se symbolerna ”Håll Sverige Rent” samt de gröna återvinningspilarna. Barnen har bra koll på vad symbolerna står för.

Bild på vägg med bilder av utrotningshotade djur och en återvinningshörna med värlsdskarta uppsatt på väggen bakom. Vägg med utrotningshotade djur och återvinningsstation kopplat till världen – hållbar utveckling.

Skapa egen symbol

En dag lade pedagogerna fram förslaget att göra en egen symbol för hållbar utveckling. Barnen utbrast ett rungande JA! Det kom fram olika förslag på hur symbolen skulle utformas. Ett förslag var att ha en bild på vårt jordklot, med en flaggkarta i bakgrunden. Ett annat var att barnen kunde rita en raket med saker som har med hållbar utveckling att göra runt omkring och i den. Vi bestämde oss för att dela upp gruppen, den ena fick fotografera och den andra fick skapa raketen på ett stort papper. När grupperna hade presenterat för varandra vad de skapat så ville de även ha med orden hållbar utveckling i symbolen. En del ville skriva för hand och andra ville skriva på dator.

Teckning av raket, barns hand som pekar på symbol vid sidan av raketen. Barnen förklarar inför gruppen vad de har ritat runtom och i raketen.

Hållbar utveckling för oss

Barnen ville gärna ha flaggor med i symbolen. Vi har arbetat mycket med prideflaggan – eftersom den representerar rättigheter som vi anser har starka kopplingar till hållbar utveckling. Den står för stolthet och mångfald, respekt och tolerans. Ett barn utryckte sig som följer när vi pratade om att Nelson Mandela satts i fängelse för att han stod upp för folkets rättigheter; ”Men hallå. Det var ju inte riktigt hållbar utveckling…” Hållbar utveckling för oss handlar inte bara om naturen – det är även otroligt viktigt att ha empati och vara en god medmänniska. Därav så lade vi pedagoger fram förslaget att vi kunde ha prideflaggan i bakgrunden, vilket barnen tyckte lät som en jättebra idé.

Symbol. Raketen flyger över jorden på barnens begäran – med prideflaggan i bakgrunden.Så har vårt arbete sett ut kring denna symbol. På den färdiga symbolen flyger raketen över jorden på barnens begäran – med prideflaggan i bakgrunden. Vi är lika stolta som barnen är när vi visar upp den!

Text och bild: Jesper Nyman
Förskolan Lilla Björnen
Fredhäll-Kristinebergs förskoleområde

Hållbar utveckling

En logga för Hållbar utveckling som förskolebarnen gjort. Regnbågsflagga, jordglob och texten Hållbar utvecklingNu var det dags för förskolan Lilla Björnen att skriva i denna blogg. Superkul, tycker vi!

Vi har under veckan knutit ihop många delar av ett av de ämnen som vi jobbar med – nämligen hållbar utveckling, precis som förskolan Ängsknarren skrivit om i föregående blogginlägg. Begreppet hållbar utveckling är vitt och brett, men vi har knytit an begreppet till många av de frågor och intressen som uppstår i vår barngrupp så att de konkret får förståelse för vad begreppet innebär. Många av barnen nämner ofta begreppet själva – helt fantastiskt! Bland annat så har vi tillsammans med barnen tagit fram denna symbol, som vi tycker representerar vad det innebär för just oss. Nästa vecka så kommer vi att förklara hur symbolen växte fram, och hur barnens tankar kring hållbar utveckling går.

Text och bild: Jesper Nyman
Förskolan Lilla Björnen
Fredhäll-Kristinebergs förskoleområde

Planeten i vår hand

Barn som pekar på Svalbard på karta som projiceras på väggenFör några veckor sedan föll snön och barnen undrade vilka djur som lever i snö. Vi sökte på internet och med projektorn som verktyg kunde fler barn följa utforskandet på nätet. Vi fann härliga bilder och korta filmer kring dessa djur. För att tydliggöra var de lever i förhållande till oss här i Sverige använde vi oss av appen Google Earth där vi kunde skriva in platsen där många isbjörnar lever. Platsen på planeten var täckt av is och var alldeles vit. Barnhand som zoomar in på lärplatta.

Då vi snurrade på jorden såg barnen att det fanns fler ställen som var täckta av snö barnen fick själva snurra samt zooma in och ut på plattan. Barnen är vana vid hur plattor hanteras och hur de olika rörelserna med fingrarna styr bilden.

barnhand som pekar på bild på isbjörn på en lärplatta.Då vårt övergripande fokus i enheten är hållbar utveckling kom vi in på att vår planet har feber och att vi tillsammans måste ta hand om vår jord så att den blir frisk och svalare så inte snön försvinner för ”då har ju inga isbjörnarna någonstans att leka” som ett barn sa. Vi pratade då kring hur vi kan hjälpa vår planet.

Denna app har kunnat möjliggöra att utforska olika platser våra barn i gruppen kommer ifrån. Genom att det zoomas in från rymden eller att man kan ”resa” från Stockholm får barnen till viss del en relation till avståndet mellan olika platser. Vi har även använt appen då barn som varit iväg på resor berättat och visat var de varit.

Text och bild: Anna Hansson
Förskolan Ängsknarren
Fredhäll-Kristinebergs förskoleområde

En dinosaurie i Kronobergsparken!

en rot som ser ut som en dinosaurie

En grupp treåringar från Kronobergsparkens förskola är ute i parken och spanar efter djur. Ett barn får plötsligt syn på en dinosaurie på marken! Det är inte vilken dinosaurie som helst, utan det är en långhals. Den ligger och vaktar sitt ägg, ser ni?

Det här är mycket spännande och barnen vill om och om igen måla och rita dinosaurier. Tecknandet blir mer detaljerat och avancerat för varje gång. Tänder, taggar och ögon är några av de detaljer som ägnas uppmärksamhet.

blyertsteckning av dinosaurie med taggarbarns hand som håller i plastdinosaurieUnder tiden kommunicerar barnen intensivt med varandra, fakta och fantasi blandas när de avbryter sitt tecknande för att leka rollek med platsdinosaurierna en stund. De fortsätter sedan att rita. T-Rex har läskigast ögon. Nej förresten, de har alla läskiga ögon. Dinosaurierna måste ha vatten för att växa.

”Långhalsen äter blad”, säger ett barn och ritar ett träd fullt av blad att äta bredvid djuret. ”Nästa gång vill jag måla istället!”

Gruppen går under veckan till biblioteket och lånar böcker om dinosaurier för att uppmuntra lärandet vidare.

Text: Josabeth Sellin, pedagogisk utvecklingsledare
Foto: Josabeth Sellin och Yoshiko Katori
S:t Eriks förskoleområde

Växters livsvillkor

liggande odlaI S:t Eriks förskoleområde arbetar vi med projekt Hållbar framtid. Många barngrupper undersöker växters livsvillkor med hjälp av odling. Nu när det är vårvinter sker odlingen inomhus och vi använder olika tekniker. Växters livsvillkor är olika, vilket ger goda förutsättningar för ett undersökande och utforskande förhållningssätt.  

kollage odlaNågra barn odlar med hjälp av petflaskor. En bit kökstrasa transporterar fukt från vattnet genom en skåra i korken till jorden. Andra använder ett vatten/sandbord som plats för sin inomhusodling. Ett ytterligare sätt är att odla på bomull, vilket omkullkastar teorin som många har, att det krävs jord för att odla.

En barngrupp har sparat några av potatisarna som de odlade förra året. Dessa har förvarats mörkt under vintern och har nu plockats fram för att börja gro. De ska användas som sättpotatis i årets utomhusodling. På så sätt får vi möjlighet att uppleva ett helt kretslopp av potatisodling.

Förutom det egna odlandet används böcker, bilder och filmklipp som verktyg för att skapa kunskap om växters livsvillkor.

Text Josabeth Sellin, pedagogisk utvecklingsledare
Bild Josabeth Sellin och Annakarin Melchersson/Gunilla Furtenbach

Utforskande av teknik och fysik med hjälp av vatten

De äldsta barnen på förskolorna i S:t Eriks förskoleområde möts varje vecka i tvärgrupper och arbetar med gemensamma frågeställningar inom projekt Hållbar framtid. Detta år startades tvärgruppsarbetet med inspirationsdagar på Rosendals trädgård.  Vattentrappan fascinerade barnen och den bidrog till ett undersökande av teknik, funktion och fysik. Bilderna visar ett intensivt samarbete, kommunikation och problemlösning.

Hur gör vi för att det ska rinna mycket vatten?
Lite?
Var tar vattnet vägen när det runnit ner i hålet?
Är det samma vatten som vi pumpar upp igen?

IMG_2510IMG_2506IMG_2515

När vi stänger luckan och samlar upp mycket vatten rinner nypon och pinnar jättesnabbt ner i rännan när vi öppnar luckan igen! Utifrån denna uppstart har vattnets kretslopp, olika banor, labyrinter och rörelse fortsatt att stå i centrum för undersökandet i flera av grupperna under året. 

Text och bild:
Josabeth Sellin, pedagogisk utvecklingsledare
S:t Eriks förskoleområde

Experimenterande med vatten

IMG_0056 IMG_0055 IMG_0046

Alla barn i S:t Eriks förskoleområde arbetar med projekt inom Hållbar framtid. Barnen på förskolan Lejonkotten arbetar med vatten – vattnets kretslopp och vattnets olika former. Just nu är det intressant att undersöka is, vilket görs både utomhus och inomhus. Barnen och pedagogerna har fryst in vatten i olika kärl som används gång på gång som tillägg till den is som finns utomhus.

Bilderna visar ett tillfälle när barnen undersöker och kommunicerar kring isens egenskaper inomhus i ett våtrum. De uttrycker att isen är hal, den är hård och den är kall. De undersöker hur isen kan glida på golvet. Efter en stund finns inte riktigt all is kvar och det behövs påfyllning av lite nytt vatten i kärlen när isen lyfts tillbaka för att åka in i frysen igen.

Barnens funderingar leder till fortsatt undersökande om friktion och barnen ska erbjudas att undersöka detta vidare både inomhus och utomhus. I projektet får barnen möjlighet att möta olika fysikaliska fenomen på ett konkret och spännande sätt. För att uppmuntra till kommunikation om is finns även inspirationsbilder och litteratur att tillgå.

Josabeth Sellin, pedagogisk utvecklingsledare
S:t Eriks förskoleområde

Kungsholmens förskolor finns på Facebook!

fbcollageNu i vinter har vi startat upp Facebooksidor för alla våra förskoleverksamheter på Kungsholmen.

På Facebook kommer du att kunna få en inblick i förskolornas verksamhet och följa barnen och pedagogernas vardag.

Vi vill med dessa sidor informera och visa befintliga som nya vårdnadshavare, medarbetare och andra intresserade om våra fina verksamheter.  Gå gärna in på sidorna och använd gillaknappen.gilla

Digital teknik på förskolan Eden

På förskolan Eden jobbar pedagogerna Allison och Ingela. De berättar hur de jobbar med digital teknik på avdelningen Humlan.

Bild på QR-koder till julsånger och adventskalender i form av en tomte med QR-koderPå samlingarna använder barnen sig av QR-koder när de väljer sång. De får själva skanna in koden med hjälp av vår Ipad och sedan se vilken sång som är kopplad till just den koden. Inför Lucia var det julsånger som QR-koder. Vår adventskalender består också av QR-koder där ett barn i taget får ett uppdrag att utföra. Uppdragen kan vara av olika karaktär, språkliga, fysiska eller matematiska. T.ex. hämta en stor gris, stå på ett ben. Barnen övar sin förmåga att lyssna och ta instruktioner.

Barn som dansar balett till projicerad bildVi använder oss mycket av projektorn och Ipad i olika sammanhang. Dels för att skapa spännande miljöer i rummet, men även för att utveckla barnens intressen. Vi har just nu många barn som är intresserade av dans. Vi har därför använt projektorn för att visa olika danser. Balett har blivit en favorit. Barnen provar och härmar, jämför och diskuterar. Även ballroomdans tycker de är roligt, de tar direkt varandras händer och seglar fram genom rummet.

Barn som sitter i en projicerad bild av fiskar i havetPå Eden har vi startat ett gemensamt byggprojekt där alla avdelningar kommer att bygga en s.k. ”Kub”. Vi har börjat skruva ihop vår ”Kub”. Barnen har själva fått hjälpa till att skruva i vinkeljärnen med skruvmejsel. Kuben kan sedan användas på olika sätt, som en rumslighet, ett upplevelserum. Det blir ett utforskande både för barnen och oss pedagoger. Vi får se hur barnen tar sig an den.

Allison Lazo Zubieta och Ingela Palmquist

Film från frukostseminarierna

Här kommer filmen vi sett på frukostseminarierna som visar exempel på hur förskolorna använder digitala verktyg i sin verksamhet. I filmen kommer ni se hur pedagogerna iscensätter miljön med bland annat kuber, projektorer och USB-mikroskop.

Bild

Anna, Mikael och Lisa