Digital teknik på förskolan Eden

På förskolan Eden jobbar pedagogerna Allison och Ingela. De berättar hur de jobbar med digital teknik på avdelningen Humlan.

Bild på QR-koder till julsånger och adventskalender i form av en tomte med QR-koderPå samlingarna använder barnen sig av QR-koder när de väljer sång. De får själva skanna in koden med hjälp av vår Ipad och sedan se vilken sång som är kopplad till just den koden. Inför Lucia var det julsånger som QR-koder. Vår adventskalender består också av QR-koder där ett barn i taget får ett uppdrag att utföra. Uppdragen kan vara av olika karaktär, språkliga, fysiska eller matematiska. T.ex. hämta en stor gris, stå på ett ben. Barnen övar sin förmåga att lyssna och ta instruktioner.

Barn som dansar balett till projicerad bildVi använder oss mycket av projektorn och Ipad i olika sammanhang. Dels för att skapa spännande miljöer i rummet, men även för att utveckla barnens intressen. Vi har just nu många barn som är intresserade av dans. Vi har därför använt projektorn för att visa olika danser. Balett har blivit en favorit. Barnen provar och härmar, jämför och diskuterar. Även ballroomdans tycker de är roligt, de tar direkt varandras händer och seglar fram genom rummet.

Barn som sitter i en projicerad bild av fiskar i havetPå Eden har vi startat ett gemensamt byggprojekt där alla avdelningar kommer att bygga en s.k. ”Kub”. Vi har börjat skruva ihop vår ”Kub”. Barnen har själva fått hjälpa till att skruva i vinkeljärnen med skruvmejsel. Kuben kan sedan användas på olika sätt, som en rumslighet, ett upplevelserum. Det blir ett utforskande både för barnen och oss pedagoger. Vi får se hur barnen tar sig an den.

Allison Lazo Zubieta och Ingela Palmquist

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.