Experimenterande med vatten

IMG_0056 IMG_0055 IMG_0046

Alla barn i S:t Eriks förskoleområde arbetar med projekt inom Hållbar framtid. Barnen på förskolan Lejonkotten arbetar med vatten – vattnets kretslopp och vattnets olika former. Just nu är det intressant att undersöka is, vilket görs både utomhus och inomhus. Barnen och pedagogerna har fryst in vatten i olika kärl som används gång på gång som tillägg till den is som finns utomhus.

Bilderna visar ett tillfälle när barnen undersöker och kommunicerar kring isens egenskaper inomhus i ett våtrum. De uttrycker att isen är hal, den är hård och den är kall. De undersöker hur isen kan glida på golvet. Efter en stund finns inte riktigt all is kvar och det behövs påfyllning av lite nytt vatten i kärlen när isen lyfts tillbaka för att åka in i frysen igen.

Barnens funderingar leder till fortsatt undersökande om friktion och barnen ska erbjudas att undersöka detta vidare både inomhus och utomhus. I projektet får barnen möjlighet att möta olika fysikaliska fenomen på ett konkret och spännande sätt. För att uppmuntra till kommunikation om is finns även inspirationsbilder och litteratur att tillgå.

Josabeth Sellin, pedagogisk utvecklingsledare
S:t Eriks förskoleområde

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.