ekosystem i PET- flaska

OLYMPUS DIGITAL CAMERAI läroplanen framkommer det tydligt att föräldrar ska ges en möjlighet att vara delaktiga i förskolans verksamhet, detta kan ju göra på olika sätt. Vi valde att göra ett experiment tillsammans. Nu när våren tittar fram händer det så mycket runt omkring.  Växter blommar ut och småkryp tittar fram. Allt vill vi titta närmare på! Barnen skapar egna ekosystem i en PET flaska som ska följa med dem hem. Hemma kan de tillsammans med sina föräldrar följa hur deras slutna ekosystem utvecklas.

Vi följer växters kretslopp

OLYMPUS DIGITAL CAMERAEtt slutet ekosystem ger en unik möjlighet för barnen att följa växters kretslopp från frö till planta. De ger även en inblick i vad växter behöver för att leva och hur man som människa är med och påverkar naturens kretslopp. ”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra.” LPFÖ 98/rev16)

Inte bara naturkunskap

Ett slutet ekosystem handlar inte bara om hur naturens kretslopp kan fungera. Genom att studerar ekosystemet de har hemma och det på förskolan kommer barnen att jobba med matematiska begrepp så som jämföra, längd och mängd. ”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp.” LPFÖ 98/rev16)

Text: Jenny Olsson Söderberg
Bild: förskolan Havet
Förskolan Havet
Hornsbergs förskoleområde

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.