Hållbar utveckling för Love

Bild2

Närmiljö

På förskolan Love strävar vi efter att varje barn ska få möjlighet att lära känna sin närmiljö och de funktioner som har betydelse för det dagliga livet samt få bekanta sig med det lokala kulturlivet. Vi strävar även efter att varje barn tillägnar sig och nyanserar innebörden i begrepp, ser samband och upptäcker nya sätt att förstå sin omvärld. På avdelningen för de äldre barnen, Skogsfåglarna, utforskar vi tunnelbanans gröna linje.

  • VBild3ad finns det för spännande att upptäcka runt omkring de olika stationerna?
  • Hur ser miljön ut?
  • Hur många stationer måste man åka för att komma fram till målet? (start från Kristineberg)
  • Vad finns det för likheter/skillnader mellan stationerna samt miljön vid stationen?

Utifrån detta kommer vi väva in de olika läromålen så som matematik, teknik, språk, naturvetenskap. På avdelningen för de yngre barnen, Örnarna, utforskas närmiljön på deras promenader. De utforskar vad naturen har att erbjuda för material som är lämpligt att ta med tillbaka till förskolan. Materialet de samlat använder de i både skapande aktiviteter samt bygg och konstruktion. De har gjort ett konstverk med hjälp av materialet vi har hittat; nypon, kottar, ekollon och löv.

Bild1Odling och plantering

Vi vill att barnen ska få möjlighet till att undersöka och utforska kring växter så därför har vi startat igång och plantering. Barnen har planterat äppelfrön, potatis, solrosor, sockerärtor samt krasse. Barnen får ansvara över att de får vatten varje dag. Barnens lärande och den pedagogiska miljön går i hand i hand så vi försöker bygga upp en lärande miljö efter barnens utforskande och intresse.

Återvinning

Vi vill tillsammans med barnen skapa ett gemensamt tänk att man ska tänka sig att saker som man egentligen bara slänger går att återanvända till något annat. T.ex. locken på mjölkförpackningarna blir jättebra däck till sina kreationer, knappar som har lossnat från tröjan går att använda till ögon till sin skapelse, kapsyler kan bli hattar till sina figurer osv. Vi återbrukar även gamla saker som t.ex. paraplyn blir bra som ljudisolering.

Bild4Nedskräpning

Vi pratar mycket om vad man får och inte får slänga i naturen. Barnens nyfikenhet kring detta ledde till att vi grävde ner ett äpple, ett bananskal samt ett satsumasskal i jorden för att se vilket som försvinner fortast. När vi är ute så har vi pedagoger påsar i fickorna för att vara beredd om ett barn hittar något som inte ska vara i naturen. Text: Linda Almqvist Bild: Linda Almqvist Förskolan Love Hornsbergs förskoleområde

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.