Kan flyttfåglar som kommer till nya länder förstå fåglarna där?

1 Fågelprojektet som pågått sedan hösten 2016 på avdelningen Månen fick sin start genom att vi tog in ett fågelbo som vi hittat. En nyfikenhet för fåglars liv började ta fart. Barnen började diskutera hur fåglar bodde och hur de lever tillsammans, att de behöver mjukt och varmt till sina ägg. Att olika arter kommer bra överens och att de behöver sin familj för att ha det bra.

Barnen skapar ett fågelbo av lera och mossa.
"De behöver ett sovrum, ett vardagsrum och ett kök."

I flera material så som naturmaterial, lera och byggmaterial har barnen skapat många olika slags fågelhem, men även skolor, sjukhus och fängelser för fåglarna. För att berika leken har barnen även skapat fåglar som blivit en del av deras lek och utforskande runt fåglars liv. 3

Förstår olika fåglar varandra?

4I samband med att barnen diskuterade hur fåglar gör för att förstå varandra när de flyttar till olika länder, blev de mer och mer intresserade av fåglars språk. De lyssnade på olika fåglars ljud ute men även med lärplattans hjälp för att jämföra och känna igen dem. Genom att skapa QR koder för olika fågelljud blev det ett lätt och tillgängliga sätt för barnen att använda dem i olika lekar. Några av barnens funderingar och som de resonerade om var:

  • Förstår olika fåglar varandra?
  • Pratar eller sjunger fåglar?
  • Kan flyttfåglar som kommer till nya länder förstå fåglarna där?
  • Hur gör fåglarna när de pratar med varandra ?

Barnens teorier

5Samma fågelart förstår varandra
Gul och blåmes förstår varandra
Blåmes och Rödhake förstår inte varandra

Ibland förstår de inte varandra
Då fäktas och bråkas de
För att förstå varandra

Om de pratar engelska med varandra
Då förstår de varandra

De kan lära sig ett språk av
Sin mamma eller pappa
Eller gå i skola eller förskola
Och lära sig

Koltrasten och blåmesen visar med vingarna vad de menar.

Fågelljud

Barnen har härmat fågelljud, genom att prova att vissla och följa olika fåglarnas melodi. De har även reflekterat runt hur fågelljuden beskriver känslorna hos fåglarna. De tecknar ner hur olika fåglars ljud ser ut.
”En låter 123-7 och piper”
”Skatan låter arg”
”Det går upp och ner när de sjunger”( visar med fingret samtidigt, tecknar sedan av detta som pilar för att symbolisera hur det låter)

I barnens skapande har de arbetat mycket med fåglars likheter och olikheter. De har studerat detaljer och genom att erbjuda barnen gott om inspiration på olika fåglar, ser vi att de har ökat barnens lust till att skapa fåglar i olika material.

7 8 text: Pia Lagerlöf, förskollärare
bild: Birgitta Ellis, förskollärare
S:t Görans förskola (Röda villan)
S:t Görans förskoleområde

1 kommentar

  1. Johanna, 29 juni 2017

    Kul! Vill läsa mer!

Lämna ett svar till Johanna Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.