Landet (lite mindre) Lagom: Resultat från PISA 2009

”I och med PISA 2009 kan Skolverket bekräfta den negativa trend som funnits i andra internationella undersökningar under 2000-talet som Sverige deltagit i”. Läs hela rapporten från Skolverket eller en kortare sammanfattning eller i DN eller SvD. Här hittar ni originalrapporten från OECD och deras analyser.

Sen kan man ju alltid argumentera över vad och hur man mäter i PISA och hur det relaterar till våra kursplaner, men ändå…

Se Björklund prata om rapporten . Vi blev lite nyfikna på hans analys: att det ska bli mindre i svensk skola av en av de två(??) ”metoder” lärare använder – eget arbete (och mer av den andra – katederundervisning…). Tänk om lärande vore så enkelt att jag lär ut från katedern och eleverna lär in det jag lär ut. Det är ju snarare då man hamnar fel tänker jag… Däremot ligger det nog något i det Björklund (och även Skolverket i rapporten Vad påverkar resultaten i svensk grundskola?) menar genom att ”eget arbete” ibland betytt att elever ska forska på giraffer, typ, utan stöd från lärare, kamrater eller andra redskap och utan att förstå vad som ska läras.

En annan reflektion gäller Björklunds hypotes om att resultaten kommer att ha gått ner ännu mer 2012.  (Dels kan man ju  reflektera över dess potentiella förväntanseffekter…) Vissa länder har ju vänt sina fartyg på ganska kort tid t.ex. Tyskland som på tre år höjt sina matematikresultat i PISA väsentligt och Norge som förbättrat läsförståelsen på kort tid. Vad har de gjort? Väsentligt kan även vara att titta i McKinsey rapporten ovan och se vad de skriver om vad som är viktigt att satsa på för att höja sig ett snäpp över medel. Är det de sakerna som vi satsar på idag?

http://www.youtube.com/watch?v=0D-JpL5fFgc[\embed]

6 kommentarer

  1. Vincent, 7 december 2010

    Håller med dig helt och hållet. Om Jan Björklund lärde sig att tänka rationellt och dra slutsatser utifrån vetenskaplig fakta istället för ideologisk övertygelse så skulle man kunna lösa en del av problemen. Han kanske är ett resultat av en dåligt fungerande skola? Undrar om man kan skylla det på sossarna? Det är alltid lätt att skylla ifrån sig, något politiker ägnar sig åt alltför mycket.

    Skrev själv en artikel om detta:
    http://www.minabetraktelser.se/jan-bjorklund-vagrar-aterigen-inse-fakta_20101207.html

    • plundgren, 8 december 2010

      Jan pratade ju mycket om att det som krävs för att vända båten är bl.a. de nya kursplanerna och den nya lärarfortbildningen. Jag såg forskaren Anders Jacobsson uttala sig på nyheterna igår och han pratade mycket om det fria skolvalet och att man tappat de goda kamrateffekterna på många skolor. Om detta och annat kan man ju läsa i Skolverkets ”Vad påverkar resultaten i svensk grundskola?”.

  2. Pingback Tweets that mention PISA 2009 « Lärande bedömning -- Topsy.com

  3. Lena, 8 december 2010

    Det är få förunnat att lära sig läsa och skriva med dagens rådande pedagogik med en utslagning av elever som följd. Vad detta kommer att kosta varje enskild drabbad individ tillika samhället i stort är svårt att överblicka men det kommer kosta oerhört både i lidande och rent ekonomiskt.
    Det är ytterst upprörande att åse en lärarkår som oförtrutet arbetar med en pedagogik som inte ger alla elever chansen, till läsandet och skrivandets konst, som barnen så rätteligen har. Skolans högsta ledning verkar heller inte vara villig till en rejäl förändring eftersom man hittar en massa orsaker till elevers svårigheter överallt utom där det faktiskt finns fog för en stor förändring. Kan det vara så enkelt att man är rädd för att trampa lärarna på tårna?
    Lärarledda lektioner med övergripande ansvar av lärarna, med svenskundervisning värt namnet kommer att göra en verklig förändring men förmodligen är metoden för lätt för att ta den till sig.

    Inlärning främjas bäst av bra anknytning av få vuxna. Detta existerar inte i dagens Sverige därmed blir mycket datorspel och TV-tittande ett naturligt hinder för bästa förutsättningar till inhämtning av kunskap. Kanske något att ta upp i denna diskussion. Men då blir det väl ramaskri. Vi lever ju i ett modernt samhälle som kräver pedagogik i stället för anknytning.

    • plundgren, 8 december 2010

      Jag förstår att du tycker detta är viktiga frågor! Såg du filmen i blogginlägget ”fyra framgångsrika faktorer”? Där sägs en del enkla, kloka saker.

  4. lgustavsson, 19 december 2010

    Tyckte att ert inlägg liksom det här http://www.richardgatarski.com/2010/12/13/pisa-forstar-inte-ens-samtiden/
    var intressant att läsa (det senare lika vinklat och provokativt men ändå, visst är det svårt att mäta kunskap och speciellt kunskap som är viktig för framtiden?) Ett säkert kort om man garanterat vill ha kvalité i skolan är väl mindre elevgrupper, högre lärarlöner=högre status på yrket” mer tid per elev, oavsett pedagogik och läroplan.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.