Formativ bedömning i kemi

Malin Nilsson, lektor på Tumba gymnasium, och deltagare i kemilektorslänken har skrivit om sitt framgångsrika arbete med formativ bedömning i kemi i Skolportens magasin 360. Läs om hennes arbete med formativa strategier, där bland annat 93 % av eleverna upplever att de blir hjälpta i sitt lärande.

– Jag hade förväntat mig att arbetet skulle ge utdelning men är ändå överraskad över att det gick så snabbt, säger Malin Nilsson.

För att konkretisera återkopplingen till eleverna arbetar hon och hennes kollegor med matriser, checklistor och självbedömning.

– Det är vanligt att lärare skriver kommentarer i en labbrapport men flera studier har visat att när elever inte får göra något med sin feed-back så hamnar den i en mental soptunna och försvinner.

Sedan Malin Nilsson och hennes kollegor har lämnat kommentarer i labbrapporter får eleverna göra om rapporten om de vill.

– Ungefär 50-60 procent av eleverna väljer att göra om rapporten och de som gör det höjer sig minst ett betygssteg. Störst vinst är när man ser elever som är vana att få IG  skriva en VG-rapport, säger hon.

Läs mer om deras spännande arbete här.

1 kommentar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.