Roligt Rätta Rätt

Bloggkollegan Magnus Blixt skriver klokt på Skollyftet om hur de sambedömer ämnesproven i åk 3 på skolan och vilka vinster de ser.

Den gemensamma rättningen gör absolut att likvärdigheten ökar, rättssäkerheten för eleverna på ett helt annat sätt kan garanteras. Det är dessutom riktigt roligt, det bjuds faktiskt mången skratt runt bordet. Dessutom gör det att alla lärare får bättre koll på vad som förväntas i år tre, med en jämnare arbetsbelastning över åren. Detta är också riktig kompetensutveckling, där vi konkret pratar om sådant som kunskapssyn, förmågor, mål, visioner, bedömning, undervisning utifrån det konkreta och utan alltför mycket vackra och till intet förpliktigade ord.

Hur arbetar ni med nationella proven på din skola?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.