Hur kommer NP i SO se ut?

Häromdagen var jag i Karlstad och pratade lite om bedömning. Innan mig berättade Johan Samuelsson om nationella proven i SO (främst Historia) i åk 6/9. De har tydligen ändrat lite på upplägget under tidens gång, och det senaste är att de kommer att bestå av två deluppgifter. Ett casebaserat prov med tillhörande material med exempelvis bilder, texter, diagram eller tabeller. Förmågorna i centrum. Den andra delen är mer ”traditionell” (vad nu det är?). Svårt tänker jag med NP i just SO, där man kan utveckla elevers förmågor på så många olika sätt genom hur man behandlar och kombinerar det centrala innehållet. I sin utprovning hade de dock blivit förvånade över hur mycket eleverna mindes av innehåll de behandlat redan i åk 4 och 5. Vad vi hört från utprovningar i andra SO-ämnen så ser de en utvecklingspotential i hur vi i undervisningen utvecklar elevernas mer analytiska förmågor i åk 6.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.