The Big Eleven

De verb som förekommer 50 gånger eller mer i förmågorna i grundskolans alla kursplaner är:

  • analysera
  • använda
  • kommunicera
  • värdera
  • reflektera
  • formulera
  • anpassa
  • förstå
  • granska
  • skapa
  • tolka

Jämför gärna med ”The Big Five” – skillnader/likheter?

Vilka fördelar/nackdelar kan finnas med att använda samma förmågebegrepp i undervisningen?

Finns det ämnen eller årskurser (elevgrupper?) där detta passar bättre/sämre?

7 kommentarer

  1. Anna-Karin Frisk, 12 december 2012

    Hur ser verben ut (i strävansmålen?) i Lpo94?

    • Pernilla Lundgren, 12 december 2012

      Tänkte samma sak häromdagen. Vad är nytt under solen? Möjligen medvetenheten om att det gäller ALLA elever. Dessutom utvecklingsbart och inte bara mätbart. / Pernilla

  2. Pelle, 12 december 2012

    Skapa var i alla fall med. Annars saknar jag nyskapande, hitta på och kreativitet. Hur ska vi annars komma någon vart om alla bara ska sitta och analysera?

    • Pernilla Lundgren, 13 december 2012

      Det finns ju mycket av det i läroplanens första kapitel och i syftestexterna, som även ska utvecklas i skolan, men kanske inte bedömas. Även om betydelsen av dessa kan finnas i resp. ämne men under annan formulering. /Pernilla

  3. Toura Hägnesten, 12 december 2012

    Genast var jag tvungen att undersöka hur begreppen används i Nya Språket lyfter som är ett bedömningsstöd för lärare. Så här blev det sorterat enligt frekvens:

    Förstå 87
    Använda 64
    Anpassa 24
    Skapa 19
    Kommunicera 9
    Tolka 9
    Analysera 6
    Formulera 6
    Reflektera 5
    Värdera 4
    Granska 1

    Intressant att reflektera, värdera och granska inte kommer högre upp.

  4. Lena Göthe, 13 december 2012

    Gillar er sammanställning. Har sedan läroplanerna 94 jobbat utifrån följande: observera o beskriva, förklara, handla o skapa, kommunicera, känna (värdera etiskt o estetiskt) samt reflektera. Tydligt att de alla har sina ämnesspecifika yttringar. Varje ämne behöver identifiera vilka uttryck de tar sig i respektive ämne (för att kunna bedöma) men grunden är gemensam.

    • Pernilla Lundgren, 13 december 2012

      Jo, förmågorna måste ju förstås i sitt sammangang. Det kan finnas en risk i att generalisera för mycket. /Pernilla

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.