Formativ eller summativ bedömning av lärarkompetens?

Funderar lite på det här med förstelärare och hur det är tänkt att påverka resultatutvecklingen i skolan. Hur ska dessa utses? Hur mäts lärarskicklighet med hög validitet? Syftet är ju summativt och kan troligen inte användas för att utveckla den egna undervisningen? Vad motiverar lärare till utveckling? Hur kan det leda till ett ökat samarbete i skolan? Hur ska det samarbetet se ut för att positivt påverka resultatutvecklingen? Varför detta enorma intresse för lärarskicklighet nu?

”An evaluation system that fosters teacher learning will differ from one whose aim is to measure teacher competence”  (R. Marzano)

 

Mer om utvärdering av lärarskicklighet – Educational leadership (2012, Vol 70 (3))

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.