Plötsligt händer det … IUP skrotas från åk 6

Vi har haft det på känn…

Utredningen pågår fortfarande men ett första förslag från regeringen är att ta bort de individuella utvecklingsplanerna i årskurs 6 till 9. Även de skriftliga omdömena, som regeringen införde 2008 som en del, skrotas. Enligt utbildningsminister Jan Börklund (FP) behövs de inte längre, eftersom det nu införts betyg från årskurs 6.

Däremot kommer de individuella utvecklingsplanerna att finnas kvar för lägre årskurser. De kommer dock bara ges en gång om året, istället för som i dag, varje termin.

Regeringen har för avsikt att lägga en proposition till riksdagen i höst så att ändringarna kan träda i kraft under läsåret 2013/14

Källa

3 kommentarer

  1. Pelle Mårtenson, 7 februari 2013

    Så man ersätter en formativ bedömning med en summativ? Eller?

    Vad tycker lärarna om detta? Mindre jobb antar jag?

  2. Anna-Karin Frisk, 7 februari 2013

    Verkligen plötsligt! Det var nog många lärare som pustade ut alternativt drog tillbaka sin avskedsansökan igår.

    Att ”de inte behövs längre, för att vi har betyg” – ges som förklaring och förutsatt att inget annat ändras så är det rimligt. Man får helt enkelt välja. Jag skriver gärna omdömen och formulerar iup:er tillsammans med elever och föräldrar – men inte av den omfattningen om jag samtidigt ska undervisa i samma omfattning som lärare gjorde för 20 år sedan. Motsvarande: jag undervisar gärna 18h vecka samt har kontaktansvar för 10-25 elever – men INTE om jag samtidigt ska utföra ett jobb som inte ingick i den gamla uskens förutsättningar om tid för för- och efterarbete.

    Någonstans måste X:et och Y:et i ekvationen:
    X (tid före, under och efter lektionsarbete) + Y(antal elever att bedöma) = ”RIMLIGT arbete MED kvalitet” lösas ut.

    Det är det köpslåendet som måste kommas ihåg. Hade vi haft råd med fler lärare som delade på antalet lektioner och elever så skulle undervisningen kunnat bli mer kvalitativ och omdömena mer fungerande. Tror jag.

    Det intressanta med twitterstormen MOT detta förslag (ja, det är sant) är att jag inte förstår vad som hindrar lärare att göra det de anser bäst själva? Det står väl fritt att fortsätta med den egna formativa bedömningen, eller skriva iup:er – det måste lärare bestämma själva och besluta på skolan. OM de upplever att det ger högre kvalitet till undervisningen. Andra vill lägga mer krut på lektionerna i sig och använda tiden så. Frågan kvarstår också – hur formativt kan ett skrifligt omdöme vara som jag får ut dagarna innan ett utvecklingssamtal och -hur formativ blir min iup utifrån omdömen i 11 olika ämnen; skrivna av lärare utan tid för kvalitet i vare sig undervisning eller kommentarsskrivande. Lämnar vi inte över allt ansvar till eleven då?

  3. Högstadielärare, 13 februari 2013

    Det är verkligen helt otroligt. Trodde aldrig det skulle hända.
    Nu blir det svårt för vissa rektorer att bedöma sina lärare inför lönesamtalet. En stor del av det enkla, ytliga mätandet tas bort som möjlighet.
    Jag fick nyligen vara med om att höra att en löneökning större än deras första bud inte var möjligt eftersom jag inte fört in IUP i tid i den gemensamma internetplattformen. Trots att familjerna fått hem dem som pdf samma dag som utvecklingssamtalen. Och hur man lyckas i klassrummen med relationen till eleverna och i den pedagogiska skickligheten är inte ens med som lönekriterie.
    Frustrationen inför systemet är stor bland mina kollegor och jag känner många som är redo att byta yrke helt. Kanske blir det en ändring nu?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.