Uppfyller nationella proven sina syften?

”Syftet med de nationella proven är i huvudsak att:
■stödja en likvärdig och rättvis bedömning och betygssättning
■ge underlag för en analys av i vilken utsträckning kunskapskraven uppfylls på skolnivå, på huvudmannanivå och på nationell nivå

De nationella proven kan också bidra till:
■att konkretisera kursplanerna och ämnesplanerna
■en ökad måluppfyllelse för eleverna”

Vi har nu i åk 6, 9 och på gymnasiet kunskapskrav för betygsstegen A, C och E. För betygsättning gäller att för A, C och E ska hela kunskapskravet vara uppfyllt för att man ska få det betyget och för mellanstegen B och D gäller att för D t.ex. ska hela det underliggande kravet, E, vara uppfyllt och det överliggande, C, till ”övervägande” del. Står i skollagen och förtydligas i Allmänna råd. Lite exempel kan man läsa om i http://www.skolverket.se/publikationer?id=2953 .

Däremot utgår inte principerna för sammanvägning till ett provbetyg på nationella provet från det. Tydligast är det i nationella provet i Svenska, som även prövar de flesta delar av kursplanen. Nu måste ju inte provbetyg på NP=betyg, men det blir ju som sagt lite märkligt om principerna för sammanvägning skiljer sig markant åt. Då fyller inte NP syftena ovan att stödja betygsättning. Lite kul är ju den sista ”en ökad måluppfyllelse” då NP nu ju ger, ofta, ett högre betyg än om man följer principerna för lärares betygsättning….


Bildkälla

T.ex. blir AAD=B (betyg skulle bli D), CCA och CCB=B (betyg skulle bli C) osv. Visserligen är Skolverket tydliga med detta (nåja, om man råkar få tag på det ”gröna häftet” som inte finns på Skolverkets hemsida utan bara skickats ut till skolor). Där skriver man:

”Skolverket har därför sett det som en kompromiss att eleven kan få provbetyget E även om betyget något delprov är F. Observera alltså att dessa principer för provbetyg inte ska förväxlas med principerna för slutbetyg i ämnet.”

Detta faktum kan ju leda till att det kan bli svårt att prata betyg med eleverna…

PS. Förslaget från M om betyg från åk 3 och fler nationella prov kan komma att kommenteras senare. Om ork infinner sig.

PS 2. Missa inte #skolchatt på twitter ikväll om NP

PS 3. Principen återfinns även i andra nationella prov. NP i NO pratar om att ”Varje del väger lika tungt”, vilket indikerar att provbetyget inte nog kommer följa samma principer som för lärares betygsättning.

3 kommentarer

  1. Linda O, 14 februari 2013

    Bloggade också om det i veckan http://www.ordklyverier.se/2013/02/nu-forstar-jag-inte-riktigt/ Ser ut som om det är samma bild.

    • Pernilla Lundgren, 14 februari 2013

      F’låt glömde källhänvisa. Lägger in!

  2. Linda O, 14 februari 2013

    Tack. Bra att diskussionen sprids då detta är helt galet.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.