Veckans boktips: Att följa lärande av Dylan Wiliam

Nu i svensk översättning – ”Att följa lärande: formativ bedömning i praktiken” av Dylan Wiliam.

20130220-130911.jpg

Boken har två huvudsyften. Det ena är att komma med enkla, praktiska idéer om förändringar som varje lärare kan göra i klassrummet för att utveckla sin undervisning. Det andra är att bevisa att förändringar kan förbättra elevernas resultat.

I kapitel 1 visar författaren varför skolprestationer är viktiga och varför bättre utbildning är angeläget.
I kapitel 2  diskuteras forskningen om formativ bedömning i klassrummen. I kapitel 3, 4, 5, 6 och 7 avhandlas i tur och ordning de fem nyckelstrategierna inom formativ bedömning:

  1. klargöra, delge och skapa förståelse för lärandemål och framsteg
  2. åstadkomma effektiva klassrumsdiskussioner, aktiviteter och inlärningsuppgifter
  3. ge feedback som för lärandet framåt
  4. aktivera eleverna till att bli läranderesurser för varandra
  5. samt att äga sitt eget lärande.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.