Jag ställer frågor till en matris

Jag har lite frågor till denna matris:

  • Vad är syftet med att använda betygsbeteckningar i åk 4?
  • Finns forskning eller beprövad erfarenhet som visar att eleverna motiveras mer och lär sig mer om betygsbeteckningarna används i matrisen (i åk 4)?
  • Vilket kunnande representerar bedömningsaspekterna (bedömningsområden)? Hur har dessa valts? Hur är aspekterna kopplade till kunskapskraven? Hur ser en progression i kunnighet ut för aspekten ”Livet i vikingabyn”?
  • Varför är det så olika kunnanden inom varje bedömningsaspekt? Varför tillkommer till exempel att kunna använda ”olika källor” på nivå C eller ”argumentation” på nivå A för aspekten ”Livet i vikingabyn?
  • Signalerar man som lärare höga förväntningar genom skriva ut vad som kännetecknar ej godkänd kunnighet (betyg F)?
  • Hur har matrisen tagits fram?

Och, ja, jag vet att det är svårt att ta fram matriser. Jag vet också att det inte är något självändamål att alltid ha med en matris. Och om en bedömningsmatris är osammanhängande text i tabellform så är det mer av det senare än det förra.

PS. Läs mer om bedömningsmatriser här.

/Pernilla Lundgren

PS2. Matrisen finns tillgänglig på nätet men jag väljer att ej ange källa (ej stockholmsskola).

1 kommentar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.