Literacy in Action – internationell läskonferens i Åbo

FinRAn logoLäslyftet Stockholm inledde hösten på en tredagarskonferens om läsning i Åbo, Finland. Konferensen som arrangerades av FinRA, var den 17:e Nordiska lässtämman och den tredje Östersjökonferensen om läsning. Den första Nordiska lässtämman hölls 1949! På årets konferens deltog 350 personer, varav 250 presentatörer, från 34 länder och fem kontinenter. Temat för konferensen var Making meaning – literacy in action, och presentationerna hölls på finska, svenska, engelska eller ryska.

De två plenarföreläsningarna hette Literacy – Action for the future (Sari Sulkunen, Finland) och Leaving No Boy Behind: Empowering Struggling and Disengaged Male Readers (William G. Brozo, USA). Sulkunen talade bland annat om vikten av att hela tiden utveckla och omdefiniera begreppet reading literacy. Hon presenterade och diskuterade resultat från olika internationella test, såsom PISA och PIAAC. Något hon betonade utifrån resultaten var vikten av språkutvecklande arbetssätt i alla ämnen, något som också skrivits in i den nya finska läroplanen. Brozos presentation tog sin utgångspunkt i det faktum att pojkars resultat i internationella och nationella test sjunker. Han presenterade konkreta projekt där man arbetat med att motivera pojkar att läsa, och betonade vikten av manliga förebilder.

Vi från utbildningsförvaltningen i Stockholm hade två bidrag till konferensen, dels min presentation Vad blir möjligt för elever att urskilja i textsamtal i skolan?, dels vår gemensamma presentation Stöttande litteracitetsarbete i Stockholms stad (Kristina Ansaldo, Anna-Lena Ebenstål, Birgitta Thorander). Presentationen om textsamtal handlade om hur lärarens frågor, elevers svar och lärarens (eller andra elevers) återkoppling styr läsningens art, dvs. hur man kan förstå det lästa. Jag kommer att hålla samma presentation på Leda lärande (den 7 september), så välkommen att lyssna om du har möjlighet att delta! Presentationen om det stöttande litteracitetsarbetet handlade framför allt om Läslyftet och om FoU-enhetens språkutvecklingsprogram. Det senare är framtaget som en introduktion till ett språk- och kunskapsutvecklande arbete med flerspråkiga elever. Även språkutvecklingsprogrammet och Läslyftet kommer att presenteras på Leda lärande.

Lärdomar från konferensen i Åbo återkommer jag till!

Anna-Maija

Läslyftet Stockholm hösten 2016

Prästkragar2Det är mycket på gång inom Läslyftet i Stockholm under hösten. Redan den 23 augusti ordnas en träff för skolledare som vill veta mer om Läslyftet och diskutera det med kollegor.

I början av september får läsårets nya handledare två fullspäckade dagar med både föreläsningar i handledning och didaktik och praktiska övningar i att handleda. De didaktiska föreläsningarna handlar om att skriva för olika syften (Eva Bergh Nestlog) och om explicit undervisning om texters strukturer (Maaike Haijer). De praktiska övningarna leds av sju lärarcoacher och två gymnasielärare med handledarutbildning inom matematiklyftet. Handledarutbildningen fortsätter med två dagar i november vilka mest handlar om didaktik, bland annat om multimodalitet och digitalt läsande och skrivande i skolan.

Utbildningsförvaltningen anordnar också en seminarieserie för handledare/samtalsledare på skolor som genomför Läslyftet utan statsbidrag. Det kan vara skolor som tidigare fått statsbidrag eller som valt att inte alls söka. Seminarieserien består av tre träffar under hösten och handlar bland annat om gruppers utveckling och hur den kan stöttas och om olika modeller för samtalsledning.

Välkomna till en ny termin!

Anna-Maija

Samtalsledarträffar inom Läslyftet/språkutveckling

IMG_1555Ska du leda en grupp kollegor inom Läslyftet (eller annan språkutvecklande insats)? Under hösten anordnas tre samtalsledarträffar som riktar sig både till samtalsledare som gått Skolverkets handledarutbildning och till samtalsledare som inte gått någon utbildning. Lärare på friskolor är välkomna i mån av plats.

Träffarna innehåller olika modeller för samtalsledning, dels för att man som deltagare ska få lyfta dilemman i uppdraget och få stöttning i det, dels för att testa modeller som man själv skulle kunna använda tillsammans med sin grupp. Även gruppers utveckling tas upp och vilket stöd grupper behöver få av sin samtalsledare beroende på var i gruppcykeln man befinner sig.

De tre träffarna under hösten bildar ett ”paket”, vilket i det här sammanhanget innebär att man anmäler sig till samtliga tre träffar samtidigt. Detta är för att få kontinuitet i gruppen. Anmälan är bindande. Det betyder förstås också att man behöver ha sin skolledares godkännande före anmälan.

När? Var?

Torsdagen den 29/9,                14.00 – 16.30                                Eftertanken, Utbildningsförvaltningen, Hantverkargatan 2F (vita huset)

Onsdagen den 26/10                14.00 – 16.30                                Salen, Utbildningsförvaltningen, Hantverkargatan 3A (gult hus)

Måndagen den 5/12                 14.00 – 16.30                                Insikten, Utbildningsförvaltningen, Hantverkargatan 2F (vita huset)

Vi hoppas att du tycker att det här låter intressant.

Om du har några frågor, så kontakta oss gärna via mejl: anna-lena.ebenstål@stockholm.se eller annica.gärdin@stockholm.se

Anmäl dig via denna länk: https://websurvey.textalk.se/start.php?ID=98493

Sista anmälningsdag 12 september.

Anna-Maija

Tio nya moduler publicerade i juni!

updateNu har Skolverket publicerat tio nya moduler på Läs- och skrivportalen. En av dem är den första av två planerade moduler som riktar sig till förskolan: Läsa och skriva i förskolan. Modulen innehåller olika sätt att stimulera barns nyfikenhet och intresse för den skriftspråkliga världen. Två moduler är för högstadiet: Skriva i alla ämnen och Kritiskt textarbete. I modulen Skriva i alla ämnen är utgångspunkten att skrivande främjar elevernas kunskapsutveckling. Eftersom innehåll och struktur i texter skiljer sig åt från ämne till ämne behöver alla lärare utveckla kunskaper som rör det skrivande och de texter som förekommer i de egna ämnena. När eleverna ges möjlighet att skriva i alla ämnen får de därmed en chans att utveckla tankar i ämnet och visa sina ämneskunskaper genom sitt skrivande.  Den andra nya högstadiemodulen Kritiskt textarbete tar sin utgångspunkt i och syftar till att genom kritiskt textarbete bidra till att elever förstår sig själva och den värld de lever i och att de ska få en röst i den världen för att kunna påverka och förändra. Modulen handlar om undervisning och lärande kring det innehåll som uttrycks i läroplanens värdegrund och behandlar språkets kraft att lära och undervisningens stödstrukturer. En bärande tanke är att kritiskt textarbete hjälper elever att utveckla förståelse för tillvarons alla frågor med hjälp av språket.

De resterande sju modulerna är i första hand för gymnasieskolan inklusive gymnasiesärskolan, även om flera av dem med fördel kan användas på högstadiet. Tre moduler riktar sig till lärare i teoretiska och andra textrika ämnen: Läsa och skriva text av vetenskaplig karaktär, Analysera och kritiskt granska och Lässtrategier för ämnestexter. Modulen Språk i yrkesämnen är, som man förstår, för lärare i yrkesämnena. Språk- och kunskapsutvecklande arbete och Textarbete i digitala miljöer riktar sig till alla lärare och Läsförståelse och skriftproduktion till lärare i gymnasiesärskolan.

Tre moduler kommer att bli färdiga till vårterminen 2017: Från vardagsspråk till ämnesspråk (F-9), Flera språk i förskolan och Grundläggande litteracitet för nyanlända elever (gy och 7-9).

Anna-Maija

Den första gymnasiemodulen är publicerad

bridge-113194_1920Textarbete i digitala miljöer – så heter den första gymnasiemodulen inom Läslyftet. Det är Malmö högskola som står bakom modulen som riktar sig till lärare i alla ämnen och skolbibliotekarier i gymnasieskolan. Följande står att läsa på Läs- och skrivportalen:

”Syftet med modulen är att man ska få begrepp och didaktiska redskap för att kunna hjälpa eleverna att utveckla förmågan att läsa och skriva i ett digitaliserat samhälle. Syftet är också att bidra till en kollegial diskussion av de medieteknologiska förändringarnas betydelse för den pedagogiska yrkesverksamheten. I varje del ingår förslag på undervisningsaktiviteter som förhoppningsvis kan bidra till ett prövande förhållningssätt till såväl undervisningens innehåll som former. Dessutom får lärare, genom arbete med modulen, stöd i att utveckla ändamålsenliga bedömningsformer för elevernas arbete i digitala lärmiljöer med t.ex. multimodala texter.”

Modulens åtta delar handlar om medieekologi, informationskritik och kunskapsdelning, att integrera ämnesinnehåll, didaktik och teknik, multimodalitet och lärande, multiliteracies i lärande och undervisning, läsa och skriva i digitala miljöer, bedömning och multimodalitet och att pröva sig fram.

Anna-Maija

Skolledarträff inom Läslyftet

Prästkragar2Den 23 augusti anordnas en informationsträff för skolledare gällande förutsättningar, organisation och genomförande av Läslyftet. Träffen riktar sig både till skolledare som missade Skolverkets inledande konferens i maj (eller utbildningsförvaltningens motsvarande konferens) och till skolledare som vill fördjupa sina kunskaper om Läslyftet eller diskutera dem med andra.

Träffen är på Hantverkargatan 2F i lokalen Insikten kl. 14.30 – 16.30. Vi bjuder på fika.

Välkomna!

Anna-Maija

Inspirationsdag för handledare som inte går handledarutbildningen

norra_bantorget_0627I augusti 2016 anordnar Skolverket en kostnadsfri inspirationsdag på tre olika orter för handledare inom Läslyftet utan statsbidrag, alltså handledare som inte går handledarutbildningen. Dagen innehåller föreläsningar om handledningens grunder och handledarrollen i Läslyftet, om grupper och grupprocesser samt om satsningen Läslyftet och skolutveckling. Man får även möjlighet att ställa frågor om Läslyftet och handledning direkt till Skolverket och föreläsarna, samt tillfälle till reflektion tillsammans med andra deltagare.

Länk för mer information och anmälan.

Utbildningsförvaltningen i Stockholm planerar att ha samtalsledarträffar för samma målgrupp under hösten 2016 och våren 2017. Vi återkommer om datum före sommarlovet.

Anna-Maija

Vad gör man om någon tar hela talutrymmet?

Mellan hägg och syren, den 19 maj var det dags för den sista handledarträffen för modersmålslärare som handleder i läslyftet. Vi har haft fem träffar som löpt parallellt med att lärarna handlett sina grupper i läslyftet på Språkcentrum. Målet med dessa träffar har varit:

Att få: kunskap om rollen som samtalsledare

            kunskap om att leda samtal

Genom att: testa olika samtalsmetoder

            reflektera och metasamtal

            utgå från sina tankar, frågor och erfarenheter

            utföra aktiviteter mellan träffarna à analys och reflektion

För att: känna sig tryggare i sitt uppdrag som samtalsledare inom Läslyftet. 

IMG_1542 (2)

 De två sista tillfällena har vi knutit ihop vår metahandledning genom att läslyftshandledarna fått turas om att agera samtalsledare för de övriga och välja någon av de samtalsmetoder som vi har provat på under träffarna.

Till sista tillfället var aktiviteten att reflektera över de samtalsmetoder som de testat med sina läslyftsgrupper under terminen. Detta gjorde vi i mindre grupper och varje grupp fick som aktivitet att försöka visualisera sina tankar kring vad de provat och vad de sett för effekter i en tankekarta.

IMG_1555

Vi samlades sedan runt tankekartorna för att ta del av varandras     erfarenheter, ställa klargörande frågor och diskutera erfarenheter av framgångar och utmaningar. Det blev livliga diskussioner och utbyten av hur man har hanterat olika dilemman som exempelvis ledarrollen i sin grupp. Vad gör man när det finns informella ledare i gruppen till exempel? Eller när någon deltagare gärna vill ta hela talutrymmet medan andra inte alls vill ta ordet?

IMG_1549

Därefter gick vi tillbaka till ”blomman” med olika kronblad av förutsättningar för ett kollegialt lärande. Varje deltagare ”pluppade” vilket kronblad de såg som mest angeläget att prata om för att fortsätta utvecklas som samtalsledare och fördelade sig sen i grupper efter diskussionsämne.

Till sist tittade vi tillbaka på den överenskommelse vi gjorde vid första tillfället. Frågan vi ställde till gruppen var:

  • I vilken utsträckning har vi hållit oss till den?
  • Tror ni att det påverkade vårt arbete att vi gjorde en överenskommelse? I så fall hur påverkade det?

Vårt syfte var att det kan vara relevant att lyfta upp överenskommelsen med sin läslyftsgrupp och stämma av på ett liknande sätt efter ett tag. En av våra deltagare avslutade terminens sista träff med att läsa upp en dikt från Uzbekistan, både på modersmålet och på svenska!

Vi som har handlett denna grupp av modersmålslärare gick därifrån med en känsla av tacksamhet att vi har fått vara med i processen att stötta dem i deras samtalsledarroll. Det öppna samtalsklimatet och de livliga diskussionerna och att få en inblick i modersmålslärarnas arbete är verkligen något vi tar med oss.

 Annica Gärdin och Anna-Lena Ebenstål

Handledare i Stockholms stad nästa läsår – se hit!

updateNu är programmet för handledarutbildningen för nästa läsårs handledare inom Läslyftet i Stockholms stads kommunala skolor publicerat på Läs- och skrivportalen. Ett detaljerat program för de åtta utbildningsdagarna finns i ett dokument som heter Preliminär aktivitetsplan. Planen innehåller även skrivningar om utbildningens mål och en litteraturlista. Litteraturen ska betraktas som en valfri fördjupning och listan tar upp något eller några verk av de forskare och praktiker som föreläser under utbildningen.

Programmet är preliminärt då vi vill beakta era önskemål och behov under utbildningens gång. Vi ser verkligen fram emot att sätta i gång med utbildningen. Det första tillfället är den 30 maj – ses då!

Anna-Maija

Fortsätta med Läslyftet?

norra_bantorget_0627Under detta läsår har 22 kommunala grundskolor i Stockholm arbetat med Läslyftet med statsbidrag. Utbildningsförvaltningen håller som bäst på med en inventering av hur många skolor som planerar att fortsätta arbetet med Läslyftets moduler nästa läsår. Hittills har vi fått svar från hälften av rektorerna som alla tänker fortsätta. De flesta av dem anger också att de önskar någon form av processtöd från oss på förvaltningen. Vi tänker oss samtalsledarträffar ungefär på samma sätt som vi haft under det pågående läsåret men tar gärna emot andra önskemål. Skolor som inte tidigare arbetat med Läslyftet och inte erhåller statsbidrag läsåret 2016/17 är också välkomna. I mån av plats kan även friskolor delta i vår verksamhet.

Många nya, intressanta moduler är på gång, fick vi veta på Skolverkets inledande konferens i måndags. På Läs- och skrivportalen finns information om publicerade och kommande moduler.

Kontakta oss gärna vid frågor eller idéer om samarbete:

laslyftet@stockholm.se

Anna-Maija