Nya moduler till vårterminen

MB900433229På Skolverkets hemsida har nu publicerats information om de fyra nya moduler som kommer till vårterminen.

Grundsärskolan får en till modul, utöver Strukturerad läs- och skrivundervisning. Den nya modulen heter Tematiska arbetssätt och digitala verktyg. Modulen visar hur lärare genom kommunikationsstöd och olika arbetsformer kan stötta elever i deras läs- och skrivutveckling. Exempel på undervisningsaktiviteter är att använda musik och drama som uttrycksmedel, pröva ljudsyntes och ”helordsigenkänning” och att använda bilder och symboler.

Mellanstadiets nya modul heter Skriva i alla ämnen, och i den presenteras en modell för hur undervisningen kan utgå från texters syfte och funktion. Bland annat handlar det om att utforska tankar genom skrivande, att samskriva en text och att arbeta med multimodala texter.

NO-ämnena i årskurs 4-9 får också en ny modul, Främja elevers lärande i NO, del II. Modulen ger verktyg för lärare att fördjupa sitt språkutvecklande förhållningssätt. Det görs exempelvis genom att koppla NO till samhällsrelaterade frågor och att förklara naturvetenskap för andra. Andra exempel på undervisningsaktiviteter är att läsa skönlitteratur med naturvetenskapligt innehåll och att arbeta systematiskt utifrån elevernas frågor om naturvetenskap.

Den fjärde nya modulen, Lässtrategier för skönlitteratur, riktar sig till lärare i svenska och svenska som andraspråk i årskurs 4-9. Modulen visar hur lärare kan hjälpa elever att använda strategier för att utveckla sin läsning och analys av t.ex. romaner, dramatik, lyrik och serier. Exempel på undervisningsaktiviteter är att pröva hur olika berättarperspektiv kan påverka en text, att samtal om föreställningsvärldar och att göra stilistiska analyser.

Även om modulerna har en primär målgrupp, skriver Skolverket i de flesta fall att även andra lärarkategorier kan arbeta med dem. De tidigare publicerade modulerna hittar man på Läs- och skrivportalen.

Anna-Maija

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.