Effekter av Läslyftet?

sv_modul_forklaringSkolverket har gett Centrum för utvärderingsforskning (UCER), Umeå universitet, i uppdrag att utvärdera Läslyftet. Den sjätte delrapporten har nyligen publicerats (här hittar man alla delrapporterna).

Den sjätte rapporten redovisar delresultat från utvärderingen av Läslyftet i grundskolan med fokus på Läslyftets effekter på bland annat kollegialt lärande och lärarnas undervisning för språk-, läs- och skrivutveckling och söker förklaringar till resultaten. 

Forskarna har genomfört  en fallstudie i åtta läslyftsgrupper på olika skolor som deltog under läsåren 2015/16 och 2016/17. Rapporten är baserad på kvalitativa intervjuer med deltagare i Läslyftet och kompletteras med observationer av kollegiala samtal och lektionsbesök. 

Sammantaget utmynnar fallstudien i följande slutsatser:
– Läslyftet har bidragit med insikter och ökad kunskap om hur lärare kan arbeta med språk-, läs- och skrivutveckling i alla ämnen. Läslyftet har också gett lärarna insikter och kunskaper av mer generell pedagogisk och didaktisk karaktär.
– Läslyftet har stärkt det kollegiala lärandet och samarbetet under genomförandet och till en del året efter genomförandet, men Läslyftet har inte bidragit till en varaktig förändrad undervisningskultur.
– Läslyftets effekter på undervisning och kollegialt lärande påverkas av hur Läslyftet genomförts och de förutsättningar som skapats, samt lärarnas tidigare kunskaper och inställning till Läslyftet.

Det verkar alltså vara mycket som är positivt med Läslyftet – samtidigt som det förstås är bekymmersamt att insatsen inte bidragit till en varaktig förändrad undervisningskultur, något som varit ett av målen med Läslyftet.

Inom kort kommer också resultaten från utvärderingen av Läslyftet Stockholm. Utvärderingen har genomförts i samarbete mellan uppföljningsenheten och FoU-enheten på utbildningsförvaltningen. Dessutom har utvärderingen kompletterats med en forskningsinsats. En viktig fråga uppföljningen ställt är just frågan om varaktighet – hur kan vi arbeta med skolutvecklingsinsatser så att effekterna blir hållbara på sikt.

Vi återkommer snart om våra resultat.

/Anna-Maija

3 kommentarer

  1. diariofeliciano, 25 augusti 2018

    Alla tre är gudomligt fina! Kram

  2. Andrée Nienkerk, 28 januari 2019

    Hej! Jag tycker det vore spännande att få reda på om det hänt något med studieresultaten. Ett lyft som genomförs genom kollegialt lärande ger ju självklart insikter om hur olika man kan jobba och lära av varandra. Det hade ju troligtvis gett effekt på vilket ämne/metodik vi än genomfört en satsning i. Jag vill inte låta tråkig men satsningar kostar pengar, denna satsning har kostat arbetsplatserna enorma summor vad gäller resurser och det vore spännande att se om det gör skillnad för eleverna i deras resultat. Avslutningsvis vill jag säga att jag är för den här typen av satsningar. Länken till rapporten fungerade inte för mig, artikeln är borttagen på skolverkets hemsida så jag kunde inte läsa själv i rapporten.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.