Resa med karta och bagage

Läsåret är igång. Semesterhjärnan jag aldrig trodde skulle vakna är utbytt mot jobbhjärnan och semestern känns väldigt avlägsen. Till en början var den nya perfektstora väskan tom och jag var inte helt klar över vad eleverna behövde för innehåll. De första dagarna var jag med i de tre 2:ornas klassrum för att få en uppfattning om grupperna och individerna. Skolverkets kartläggning gjordes i våras och för att ännu tydligare analysera vilka behov som finns kom vi fram till att jag skulle träffa några elever från varje klass och kartlägga från grunden. Så väskan blev packad med färgglatt konkret; talblock, pingviner, cuisinairestavar och dinosaurier. Vi har det här läsåret förmånen att vara fyra lärare utöver klasslärarna på lågstadiet; två specialpedagoger och två grundskollärare. Eftersom vi fortfarande bara har två rum ställer det krav på logistiken och jag har förflyttat migIMG_1821 med min väska genom korridorerna och också suttit i korridorerna och arbetat. Det har sina för- och nackdelar. Det händer ofta att någon eller några passerar och det kan bli ett störningsmoment, men det väcker också mycket nyfikenhet och de flesta frågar när det blir deras tur, de vill också jobba med det där i väskan. Eleven jag jobbar med får chans att berätta vad hen gör och det blir oftast en givande kommunikation. Det glädjer mig också mycket att eleverna ser det som så självklart att de har rätt att lära, att de inte frågor OM utan NÄR de får jobba. Med det säger jag inte att de alltid VILL jobba när vi pedagoger tycker att de ska, men de är nyfikna på att prova och upptäcka. När väskan öppnas är det svårt att låta bli att känna och upptäcka och då är det bara för mig att börja fråga och be eleven visa hur hen löser olika uppgifter.

Jag träffaIMG_1866de en elev som är ny på skolan som ganska snabbt förklarade att hen var dålig på tiokompisarna. Sen la hen raskt ihop talblocken som på bilden till vänster. Jag höll upp olika talblock och hen visade vilket annat talblock som var tiokompis och sedan sa jag tal mellan 1 och 9 varpå eleven sa tiokompisen. ”Tycker du fortfarande att du är dålig på tiokompisar” frågade jag. ”Nej, så nästa gång får du hjälpa mig med hundrakompisarna!” Mer laborativt material åt folket!

IMG_0239Klurigare var det med eleven som skulle bygga en talblocksbild med pingviner. Hen hävdade bestämt att  pingvinerna står i samma form som nioblocket. Även på andra sätt visade den här eleven att det var svårt att se former, även om det också skulle kunna handla om förståelsen av ordet form. Vi ska jobba vidare nästa vecka, jag har ju hela helgen på mig att klura ut hur jag ska få fram vari missförståndet ligger. Kanske hos mig…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.