Differensen är grön

IMG_0013

Ja, nu var det ju ett tag sedan men lektionen om differens och skillnad med utgångspunkt i Cuisenairstavar fortsatte och genomfördes i tre olika klasser. Efter att vid första tillfället ha letat efter stavar med skillnaden röd stav fick eleverna försöka hitta stavar med differensen grön. Det var inga större problem för någon elev, de började förstå begreppet differens nu. Därmed var vi redo att gå vidare till uppgifter kring likhetstecknet, sk öppna utsagor. Eleverna fick arbetsblad med uppgifter som

röd + ljusgrön =IMG_0004

svart +          = blå

gul – röd =

mörkgrön –           = röd

– röd = vit

Additionsuppgifterna var ganska enkla att förstå sig på ( även om någon konstnärlig själ skrev vilken färg som uppstår vid en blandning av de adderade färgerna, men den finessen har tyvärr inte stavarna). Subtraktion gick till en början också bra men när det var dags för den sista typen av uppgift fick så gott som alla problem. Samlad uppmärksamhet mot tavlan; ”Vad måste funnits från början om det blir vit kvar EFTER att vi tagit bort röd? Vi spelar filmen baklänges!” Denna tankemodell, baklängesfiIMG_2446lm dök upp för något år sen från en elev och har sedan visat sig fungera väldigt bra för många. Så när väl detta problem var löst la vi till ännu en svårighetsgrad. Många elever ger stavarna värden från 1 till 10 medan jag ser att finessen med stavarna är att de inte har bestämda värden. Därför fick de nu olika brickor där värdet på en av stavarna i trappan var bestämt och de fick resonera sig fram till de andras värden. När det var klart fick de skriva in dessa värden på arbetsbladen och lösa de öppna utsagorna igen, numeriskt. För dem som hade svårt med det fanns ju färgerna till hjälp.

Det här var en lektion med många delinstruktioner, trots det flöt det på ganska lugnt. Mitt antagande är att det berodde på att de arbetat så mycket med stavarna att de börjat bli förtrogna med dem. För min del är det ju också så förmånligt att få genomföra samma moment i olika grupper och att därmed kunna korrigera och förbättra. Även om inte alla korrigeringar nödvändigtvis leder till förbättring.

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.