Käften
Krigsrubrikerna stod som spön i backen under veckan som gick. Jag vill fundera lite över vad man mäter, hur barnen mår i Sydkorea och vad man tror att man vinner på bli så jädra grinig kring det hela.
Krigsrubrikerna stod som spön i backen under veckan som gick. Jag vill fundera lite över vad man mäter, hur barnen mår i Sydkorea och vad man tror att man vinner på bli så jädra grinig kring det hela.
När många elever samtidigt vill ha individuella betygssamtal med tillhörande matrisgenomgång, då är det det här vi hör.
(Men hörni, titta in här om det tjorvar sig i huvet, de här lirarna vet vad de pratar om)
För ett par år sedan publicerades den här ypperliga debattartikeln som bland andra mina kollegor Emma Rosengren och Malin Appeltofft skrivit. Den blev en av de mest delade artiklarna någonsin. Kanon. Nu, två år senare, tycks någon ha hittat den igen. Gott så, den är fortfarande relevant, men man ska akta sig lite för att dela vidare saker utan att kolla datum.
November, va. Inte alla gånger man får valuta för sina högskolepoäng i pedagogik då.
På vår skola har vi precis fått ett gäng fräsiga smartboards. Det är jättefestligt naturligtvis ett ovärderligt hjälpmedel för personer som kanske behöver lite extra stöd med anteckningar och struktur.
När jag var på studieresa till England under lärarutbildningen fick jag lära mig allt om det komplicerade brittiska skolsystemet. Inget var vad det lät som. Public schools var i själva verket privata, Grammar schools sysslade inte särskilt mycket med grammatik och Private schools verkade inte finnsa över huvud taget. Nu, efter Kunskapsskolans inträde på markanden, tycker jag att det verkar låta annorlunda. Dessutom tycks man ha importerat vissa bieffekter.
(Klippet från en Observer, som en elev hade med sig från Londonresan.)