Reflektionshjälp utifrån

Förra veckan kom Margareta Edling från tidningen 360 till vårt arbetslag för att intervjua oss kring bedömning av Nationella proven i år 3. Vi har nämligen gjort det tillsammans, hela arbetslaget/kollegiet, de två gånger de genomförts – och tänker absolut fortsätta med det. Då tidningen ska ha ett kommande tema om bedömning ville de veta mer. Vi ställde gärna upp, dels för att vi gärna sprider goda exempel, dels för att vi därmed får någon som kommer utifrån och ställer oss frågor som vi i den bästa av världar skulle ställt oss själva. Vi tvingas helt enkelt avsätta tid till gemensam reflektion istället för att göra något annat bråttom-bråttom. För det är ju ofta så i skolans värld att det som är Viktigt får stå åt sidan för det som är Bråttom. Att en utbildad och kompetent journalist ställer frågorna har en ytterligare poäng – de är liksom utbildade för att finna det viktigaste och sedan borra djupare i det. Det kändes mycket bra att kunna konstatera att vi faktiskt enbart ser fördelar med att rätta nationella prov i grupp istället för enskilt. Vi ser fram emot artikeln och temat i tidningen, blir ytterligare en reflektion.

I måndags hade jag så nästa journalist på plats, denna gång Jörgen Cardell från tidningen Skolvärlden. Han intervjuade mig och några av mina elever kring Rättvisa. Vad är egentligen rättvisa i skolans värld – kan en lärare vara för rättvis? Oerhört central fråga, vilken jag funderat mycket över och ofta lyfter på mina föreläsningar. Denna eftermiddag blev inga matteböcker rättade, men jag känner att det var välinvesterad tid, då jag fått hjälp att tänka ytterligare kring ett av skolans centrala värden och uppdrag. Ser fram emot artikeln i tidningen.

Denna vecka har vi dessutom ”vår” lärarkandidat Merna på plats. Hon har både kompetens, talang och intresse för läraryrket och tillför därmed mycket. Dessutom får vi en viss ersättning som kan sätta lite guldkant på tillvaron även om den inte täcker tiden och kraften – men att ha lärarkandidat tillför även något mer:

”Du ska veta Magnus att jag inte tar emot dig för din skull, utan för min egen. Du kommer att ställa en massa frågor varför jag gör si, varför jag gör så, hur jag tänker, hur jag tycker, frågor som jag egentligen borde ställt mig själv men nu får hjälp att ställa mig”

– som min första handledare på min första praktik på Lärarhögskolan inledde vårt mångåriga samarbete. På den tiden fick man – på ont och gott – ny praktikplats på ny skola varje gång, men jag återvände alltid till Catrin vid andra tillfällen då hon gav oerhört mycket till mitt lärarskap.

Men visst tar det tid och kraft att svara på frågor och reflektera. Detta är dock Viktigt lärararbete, och visar än en gång vikten av att det finns en tydlig backstage, dit barnen inte har tillträde. En vuxenvärld, där vi kan fråga och svara, pröva hypoteser och tankar, tillsammans växa utan risk att det hamnar snett. Mer reflektion till skolan!

6 kommentarer

  1. Sören Holdar, 27 oktober 2010

    Samtidigt måste lärare vad grymt överrepresenterade i tex Las Vegas kasinon, för finns det Någon grupp så lättbetingad som vi? Vilken yrkesgrupp accepterar smulpengar för något av de viktigaste uppgifter de kan ta på sig? Vilken Arbetsgivare är tillfreds med ordningen att ersätta med en spottstyver och ett tänk vad det ger dig som människa!? Egentligen? En god arbetsgivare är beredd att betala för ett gott arbete. En god arbetstagare har förstånd att ta betalt för det – eller att avstå helt.
    ”Your loving give me a thrill!
    But your loving don´t pay my bills.
    So give me money, that´s what I want” (”Money” The Beatles 1963)

  2. blixtgordon, 27 oktober 2010

    Kan vi inte låta Florence Nightingale vara och förbli en nittonhundratalsgrej?

    http://lrbloggar.se/magnus/2010/10/27/lat-florence-vara-en-nittonhundratalsgrej/

  3. Pingback Dela erfarenheter « Lärande bedömning

  4. Pingback Japansk barnaga « Välkommen till verkligheten

  5. Pingback Lärarledarskap på midsommar « Välkommen till verkligheten

  6. Pingback Visioner för skolan såhär i avslutningstid - Magnus Blixt

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

<p>Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även <a href='http://pedagogblogg.stockholm.se/mblixt/comment-subscriptions/?srp=137&srk=&sra=s'>prenumerera</a> utan att lämna en kommentar.</p>