Lärares relationsarbete – del i professionaliteten

Skolforum lyssnade jag bland annat till Anneli Frelin, Uppsala Universitet (även utsedd som ”Lärarnas favorit” i tidningen 360, Skolporten) som höll en kortföreläsning på Kunskapstorget (ingen extra kostnad utöver mässentré – och den fick man ju gratis från både fackförbund och läromedelsförlag).

Hennes avhandling kretsar kring lärares relationsarbete. Hon har studerat det på plats och anser att detta är ett arbete som behöver göras för att även kunna nå fram till undervisning och lärande. Det är, enligt Anneli, en färdighet och kunskap som det går att reflektera kring och utveckla vidare. Hon bidrar till denna diskussion med de två begreppen:

Undervisningsrelation

Undervisningsgemenskap

Den fokuserar på relationen lärare-elev i undervisningssituationen. Den andra fokuserar på gemenskapen mellan eleverna, som den manifesteras i och kring undervisningen.

Undervisningsrelationen är något som förhandlas fram i situationen:

  • Bygga förtroende
  • Visa medmänsklighet
  • Omtanke om elevens självbild

Det nödvändiga förtoendekapitalet är något man bygger upp över tid, sedan kan man då och då behöva ta av det kapitalet för att tillrättavisa något som är fel.

Undervisningsgemenskapen är något som gestaltas, men att lägga lite tid och kraft på att få den att bli positiv leder till att mer fokus kan läggas på undervisning och lärande.

  • Bygga på redan positiva relationer
  • Förhandla ambivalenta relationer
  • Hantera problem mellan elever

Det Anneli i fem år har studerat är inget revolutionerande, men hon strukturerar upp en viktig del av lärartillvaron och sätter ord på det många lärare med mig redan tänkt, kännt och anat. Det är viktigt med perspektiv på det konkreta lärararbetet, begreppen hjälper oss att reflektera och diskutera. Utvecklandet av ett yrkesspråk – där vi sätter gemensamma ord och skapar teoretisk förståelse för yrkesutövandet – är viktigt!

Efter föreläsningen svarade Anneli på frågor i RUCs monter, lite senare kom hon även över till Lärarnas Yrkesetiska Råds monter för ett vidare samtal kring yrkesetiska aspekter av lärares relationsarbete – här finns ju mycket att diskutera vidare med.

Jag ser fram emot kommande forskning i ämnet!

5 kommentarer

  1. sören holdar, 2 november 2010

    Vajert!
    Jag citerar en klassisk Stygge Staffan:
    Vore det bara lugn och ro på mina lektioner skulle jag vara en riktigt duktig pedagog.

  2. Pingback Skönt sätta igång igen efter höstlov « Välkommen till verkligheten

  3. Pingback Mobbing Mål Medel « Välkommen till verkligheten

  4. Pingback Lärares mandat « BlixtBloggen

  5. Pingback Magister- & Bitchblick « Välkommen till verkligheten

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

<p>Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även <a href='http://pedagogblogg.stockholm.se/mblixt/comment-subscriptions/?srp=140&srk=&sra=s'>prenumerera</a> utan att lämna en kommentar.</p>