Legitimerade ljudhjältar

Idag blev eleverna i klassen examinerade Ljudhjältar! Kapten Tone, Prins Poff, Ljudo, Rektor Ljudit samt Prassel landade på Västertorps skola (föreställningen som jag fick nys om på en konferens kring Buller i skolan, fick tyvärr inte plats på Fruängen, istället för att bara boka av hörde jag efter om inte grannskolan var intresserad och bad att få komma med min klass) för att höra var oljud fanns. Oljud som kan skapa Tinnitus, öronsus, hindra effektiv inlärning eller bara skapa obehag. Efter musikteater följde så fyra olika verkstäder där eleverna konkret fick uppleva och lära sig om både öra, ljud och oljud. Konkret och praktiskt, på en tydligt medveten grund. Det kändes som om ljudnivån i gruppen genast gick ner, vi får väl se imorgon om effekten håller i sig! Hoppas det, för här finns det en del att göra. Som tur är kan vi pedagoger göra en hel del!

Jag anser att det är viktigt att vi arbetar medvetet med ljudmiljön i skolan. Dels för att det konkret hjälper eleverna att nå målen i läroplan och kursplan, dels för att arbetsmiljölagen faktiskt gäller såväl barn som personal i hela grund- och gymnasieskolan (märkligt nog gäller den inte barnen på förskolan). Tack AMMOT (Artister och Musiker Mot Tinnitus) för ert bidrag till detta, i alla fall för några klasser här i Hägersten! Nu återstår det för oss att hålla detta levande och konkret.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

<p>Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även <a href='http://pedagogblogg.stockholm.se/mblixt/comment-subscriptions/?srp=148&srk=&sra=s'>prenumerera</a> utan att lämna en kommentar.</p>