Kvalificerad kompetensutveckling – förstå eller göra?

Sitter just nu på inspirationsföreläsning med PedagogStockholm kring kommunikation. Utgångspunkten för eftermiddagen verkar vara

Hur kan vi göra läraryrket Great? För att höja statusen på läraryrket måste vi bli bättre på att tala om vad vi gör, varför vi gör det, hur vi gör det och hur vi utvecklar det vidare.

Seminariet kretsar kring skillnaden i genre och förutsättningar mellan akademisk avhandling och texter på webben. Webbtexter behöver uppenbarligen vara mer av

”Pang på rödbetan”! Vilket är lätt att säga, svårt att göra, då Engagemang är den största näringen till skrivandet – men också det största hotet – ”Av förtjusning i ämnet börjar vi idissla”!

Kommunikation är viktigt – och svårt. Kompetensutveckling likaså. Hur får vi då till det? Det handlar förstås om ett gediget arbete – utifrån en förståelse av vad som behöver göras och varför.

Förra veckan var jag på en gratis – och mycket givande – fortbildningskväll kring matematik. Erbjuden av ett av de stora läromedelsförlagen, i syfte att sälja in sitt läromedel – men utan krav på motprestation från min sida. Vi bjöds på såväl fika som en kvalificerad föreläsning kring hur man som lärare kan utveckla sin matematikundervisning.

”Förstå först och göra sen – eller göra först för att förstå? Eller först försöka förstå, sedan göra, sedan se till att man förstår?”

”När eleverna har förstått behöver de färdighetsträna, så att det hela går automatiskt. Jag har hört sägas att vi bör kräva alla tabeller upp till 6×6 i år tre. Det tycker jag är klent. Varje sexåring har utantill lärt sig vad alla Pokemonfigurer heter, hur de ser, vilka styrkor de har…”

”Man måste våga prata om de missuppfattningar som finns. Hellre räta ut ett frågetecken än befästa fallgropar i elevernas tänkande.”

”Det får inte bara bli ett laborerande, laborerande – eleverna måste också tänka och teckna. Men det får inte heller bara bli ett räknande, räknande – eleverna måste också tänka och göra konkret. Vi måste gå från den konkreta nivån till den abstrakta – och tvärtom!”

Förra veckan var jag dessutom på information kring kommande förändringar i grundskolan: Lgr 11. Lokalen var fullsatt (även om det förstås borde varit fler än 72 med tanke på hur många lärare som arbetar i grundskolan i Stockholm). Föreläsaren (utredare på LR) påläst och insatt, frågorna många. En del frågetecken rätades ut, andra inte. Om de nya kursplanerna blir tydligare eller inte återstår att se… Liksom på vilket sätt kompetensutveckling och kommunikation kring det stora nya kommer att ske. ”Det får ju inte bara bli ett laborerande, laborerande…” ;-)


  • En målnivå att förhålla sig till
  • Centralt innehåll
  • Tydligare progression
  • Fler betygssteg
  • Kunskapskrav för 1-3, 4-6 och 7-9
  • Omfattande stödmaterial

Hur får vi till det? Kvalificerad kompetensutveckling handlar om att både förstå och göra! För övrigt anser jag att lärare behöver utveckla en ödmjuk orubblighet.

2 kommentarer

  1. Agnes-Maria, 2 december 2010

    Varför ska man kunna gångertabellen? För att det ska gå snabbt när man räknar?

  2. Magnus Blixt, 2 december 2010

    Citatet ovan är från den inspirerande föreläsaren jag lyssnade till, Margareta Forsbäck, och får stå för henne.

    Sedan anser jag iofs att hon har rätt – ofta når inte eleverna längre än våra förväntningar, samtidigt som vi ju inom andra områden kan se att de har stora förmågor. Multiplikationstabellen är ett sådant exempel.

    Jag anser att den är bra att kunna. Dels för att det faktiskt går enkelt att räkna, så att man kan lägga tiden och kraften på att förstå vad man ska räkna och på vilket sätt istället för på mekanisk räkning. Dels för att det faktiskt konkret visar barnen att det går att lära sig saker utantill medels medveten träning (går sedan att överföra till annat). Matematiken är även ett system som är överförbart till annat tänkande och andra ämnen (se ex Staffan Stenhags avhandling http://www.skolporten.com/art.aspx?id=CY8V5). Dessutom tycker väldigt många elever att det faktiskt är roligt (jag hade idag flera elever som längtansfullt pratade om sista kapitlet i matteboken som är just multiplikation).

    MEN naturligtvis – precis som Margareta också var tydlig med – det handlar inte bara om att göra och lära sig utantill, man måste också förstå vad man gör och hur det hänger ihop (och tvärtom, det räcker inte att bara förstå, man måste också kunna utföra). Ungefär som lärarjobbet när jag tänker närmare efter.

Lämna ett svar till Magnus Blixt Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

<p>Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även <a href='http://pedagogblogg.stockholm.se/mblixt/comment-subscriptions/?srp=157&srk=&sra=s'>prenumerera</a> utan att lämna en kommentar.</p>