Bästa avhandling slutet 2010?

Ett av mina mer stimulerande sidouppdrag – med direkt koppling och nytta till lärarvardagen – är deltagandet i360/Skolportens Lärarpanel. Sedan 2006 har vi (f n åtta stycken lärare, fyra från varje lärarorganisation) varje kvartal utsett ”Lärarnas favoriter” bland de 20-40 avhandlingar som spikats inom skolforskningen. Lärarfavoriterna lyfts upp i tidningen 360 samt på Skolportens välbesökta sida. Det ger författarna cred och ofta nya uppdrag – baserat på att det de gjort faktiskt varit både viktigt, relevant och läsbart – för yrkesverksamma lärare på fältet.

Mina kriterier för att utse en lärarfavorit bland avhandlingarna är (i fallande ordning):

  • Relevant i och för den konkreta skolverkligheten
  • Yrkesetiska värden: ger stöd, avför eller problematiserar
  • Lättillgänglig, läsvänlig

Vi nagelfar inte den akademiska validiteten utan förutsätter att akademin gjort sitt jobb innan och vid disputation – har avhandlingen blivit godkänd av utsedd betygsnämnd måste vi kunna lita på det som står i den.

Vi åtta yrkesverksamma lärare i panelen har lite olika processer när vi väljer ut våra favoriter, vilka vi sedan stöter och blöter i ett diskussionsforum tills vi enats kring 2-4 favoriter. Det brukar vara en spännande process vill jag lova! Jag själv brukar avfärda knappt hälften av avhandlingarna bara på presentationen (ämnet saknar relevans eller yrkesetiska värden). Övriga skummar jag igenom som pdf (för fyra år sedan fanns inte hälften som pdf, nu är det i princip alla). När en handfull återstår beställer jag hem avhandlingarna för att kunna läsa med penna i hand. Till detta reflektion samt ett stötande och blötande tillsammans med övriga lärarpanelen samt en del intresserade kollegor.

Denna gång tänkte jag även göra ett försök att bjuda in dig som bloggläsare i arbetet! Vilka avhandlingar från fjärde kvartalet 2010 tycker DU (som är lärare) ska lyftas fram som ”Lärarnas favoriter” – och varför?

Skriv en kommentar nedan! Jag behöver vara klar med detta mitt i glöggdimman 14/12…

1 kommentar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

<p>Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även <a href='http://pedagogblogg.stockholm.se/mblixt/comment-subscriptions/?srp=170&srk=&sra=s'>prenumerera</a> utan att lämna en kommentar.</p>