Rätta NP i grupp – självklart!

Såhär på vårkanten har vi börjat med Planen för hela terminen. Där ingår förstås skriftliga omdömen och utvecklingssamtal. Samt Nationella ÄmnesProv i svenska och matematik.

Men du undervisar väl år 2 och inte 3, Magnus?

Och då har man ju inte nationella prov förrän nästa vår!

– kanske du nu säger.

Nja, svarar jag då, jag kanske inte genomför dem – men jag är absolut med och rättar dem!

För så gör vi på Fruängens skola år 1-3, vilket tidningen 360 fångat i ett reportage. Det har vi gjort från första början. Och det är vi väldigt, väldigt nöjda med. Det ger absolut en mer likvärdig och rättvis – professionell – bedömning. Det ger en mer rimligt fördelad arbetsbörda mellan åren. Och – inte minst – det ger oerhört goda tillfällen till gemensam kompetensutveckling kring den centrala bedömarkompetensen, utifrån ett nationellt material från Skolverket.

Det kostar inte skolan särskilt mycket att frigöra alla lärare i år 1-3 efter lunch. Men det ger så mycket mer än om detta ska göras utöver allt annat arbete efter en hel dags undervisning. Både undervisning och bedömning kräver såväl tid som kraft! Rätt utfört kan de också båda tillföra energi och kraft.

2 kommentarer

  1. Linn Gustavsson, 28 januari 2011

    Smart

  2. Pernilla, 31 januari 2011

    Lärande bedömning gillar er lärande bedömning

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

<p>Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även <a href='http://pedagogblogg.stockholm.se/mblixt/comment-subscriptions/?srp=186&srk=&sra=s'>prenumerera</a> utan att lämna en kommentar.</p>