föräldramöte: empati och professionell integritet

Laddar inför kvällens föräldramöte med ett seminarium med titel ”empati och professionell integritet”. Mycket givande och intressant, ur många aspekter. Ända sedan jag läste Per Lindkvists artikel kring Ödmjuk Orubblighet har jag hävdat att lärare behöver utveckla detta, dagens seminarium ger ytterligare bekräftelse.

”Att göra det goda för att det är gott. Inte för att uppnå andra syften. Man blir lycklig av att vara god.” /Aristoteles

Självklart behöver lärare en stor portion empati, utan detta lär framgångsrik undervisning inte vara möjlig. Men det gäller då förstås att det handlar om en empati utifrån en definition i linje med:

”Empati: Förmåga att sätta sig in i och förstå andra människors känslor och psykiska situation … ta hand om dessa reaktioner utfirån andras behov, inte styrt av egna känslor”/Ulla Holm

Vi diskuterar bland annat Aristotelisk dygdeetik utifrån Knauer, som talar om den gyllene medelvägen, exempelvis i balansgången mellan att vara Sparsam och Generös. För mycket sparsam betyder snål, för generös betyder slösaktig. Inget är i längden hållbart, utan medelvägen mellan sparsam och generös är den i längden framgångsrika.

Samma sak med Trygghet – Frihet. För mycket trygghet kan innebära förtryck och ångest. För mycket frihet kan leda till kaos och ångest.

Likgiltighet – Respekt – Engagemang – Påflugenhet

Omnipotent – Fri – Höra till – Självutplånad

För mig är detta puckar inför kvällens föräldramöte. Vi diskuterar även vikten av en professionell integritet – liksom att vara tydlig med vem som definierar ens uppdrag. Som lärare har jag ett statligt uppdrag, självklart har jag plockat fram och inleder med att visa upp den nu gällande läroplanen. Min fantastiska kollega har dragit ut den nya, så vi även har den att visa upp och hänvisa till.

Är laddad och ser fram emot ett konstruktivt föräldramöte ikväll!

3 kommentarer

  1. Pingback Tweets that mention föräldramöte: empati och professionell integritet « BlixtBloggen -- Topsy.com

  2. elittorin, 16 februari 2011

    Hur gick det?
    /Eva-Li

  3. blixtgordon, 8 mars 2011

    Det gick mycket bra, tack! Vi lämnade mötet med råg i ryggen, inspirerade till fortsatt engagemang. Vi känner att vi har föräldrarnas stöd, min amatörpsykologiska förklaring är delvis att vår professionella integritet skapat trovärdighet vilket ger oss detta förtroende.

Lämna ett svar till elittorin Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

<p>Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även <a href='http://pedagogblogg.stockholm.se/mblixt/comment-subscriptions/?srp=206&srk=&sra=s'>prenumerera</a> utan att lämna en kommentar.</p>