Förstklassig skolstart

Läser i Jönköping.nu om Hovslättskolans förstklassiga skolstart (pappersupplagan har ytterligare barntankar). Jag tror skolstarten är viktig för många. Det är nervöst och annorlunda för många att gå från lustfylld ledighet i ensamhet eller med en mindre grupp barn, till en strukturerad, kravfull, lustfylld, mångfacetterad social samvaro tillsammans med många andra som man inte valt själv, på en ytterst begränsad yta. Vi brukar lägga ganska mycket kraft på att göra skolstarten till en positiv och trivsam upplevelse;

självklart ska man skåla in och fira att skolan börjar, inte när den tar slut

Jag har även försökt förmå staden och LR att arrangera en riktig skolstartsfest, men än så länge har vi fått nöja oss med att smycka vår korridor med ballonger, serpentiner och vackra bilder. Vi lägger en del kraft att snabbt svetsa ihop de nya grupperna, både inom och mellan klasser. Det är en investering att göra detta direkt.

I sommar har jag också läst en god väns examensarbete som handlar om tidig inskolning. Studien är gjord på en förskola, som sedan en tid valt att arrangera inskolning på våren istället för på hösten. De har väldigt goda erfarenheter – både föräldrar, personal och barn. Tänker att det låter väldigt, väldigt sunt – och säkerligen skulle kunna genomföras även på skolnivå.

”En förskola i en större stad i har valt att kalla sin årliga organisation kring den stora flytten av barn från småbarnsavdelningarna till storbarnsavdelningen för rockaden. Denna rockad sker i slutet av maj eller i början av juni under två dagar …

Detta för att det inte skulle bli en så tung och sårbar start i augusti med inskolningar på alla avdelningar samtidigt samt hur man kan göra ett bra avslut för de barn som ska börja i förskoleklassen till hösten. En viktig del i den här rockaden är att ALLA barn bär sina saker själva från sin gamla hylla till sin nya, vilket gör att flytten blir tydlig och konkret …

Någon gång i mars ser man över hur många barn på förskolan som kommer att börja i skolan till hösten. Beroende på vilka behov som finns i de kvarvarande barngrupperna ska ungefär lika många barn byta från småbarnsavdelningarna till storbarnsavdelningen som går till skolan. Här börjar personalen att diskutera vilka barn som har behov av att byta avdelning för att få nya utmaningar.

Diskussionen återupptas vid flera tillfällen. När det beslutats vilka barn som ska flytta bjuds deras föräldrar in till ett frukostmöte där de i lugn och ro kan ställa frågor om de har några funderingar kring verksamheten. Det är inte alltid åldern som avgör vilka barn som byter avdelning. För att barnen ska kunna byta avdelning redan i maj/juni, innan de blivande skolbarnen slutar, måste man skapa plats på storbarnsavdelningen på något annat sätt för de nyanländande. Detta sker genom att dag ett på rockaden ”lyfta ur” de blivande skolbarnen och låta dem bilda en egen grupp. Den blir en utegrupp, med en ny hemvist och med aktiviteter speciellt utformade för dem under deras sista tid på förskolan. De får en två månaders utskolning…”

Detta är ett annorlunda sätt att både tänka och arbeta. Det verkar väldigt intressant – examensarbetet ger också vid handen att samtliga respondenter (föräldrar, personal, föreståndare, barn) verkar väldigt nöjda.

För hur gör vi egentligen för att skolstarten ska bli sådär förstklassig som alla barn borde ha rätt till – varje år?

2 kommentarer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

<p>Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även <a href='http://pedagogblogg.stockholm.se/mblixt/comment-subscriptions/?srp=316&srk=&sra=s'>prenumerera</a> utan att lämna en kommentar.</p>