Skypedetektiver är vi allihop?

Vi har haft ”Detektiver” som något av genomgående tema denna termin. Matematikdetektiver löser matematikproblem på olika sätt och med olika strategier – och ”för aldrig mål till domstolen om inte bevisen håller hela vägen”. Språkdetektiver försöker ta reda på vad som konstituerar olika texter, vad olika talesätt egentligen betyder och kommer från och hur olika ord stavas. Regeldetektiver funderar ut vilka regler som gäller utöver de uttalade. Presentationsdetektiver funderar över hur man gör en bra presentation. Och så vidare… Det har känts som ett klart vettigt och utvecklingsbart tema. Eller kanske snarare utgångspunkt för undervisning och tänkande.

För en tid sedan skrev läraren Johanna Sandman (Vallaskolan i Södertälje) på Twitter att hon och hennes klass hade testat att Skypa med hennes sambo (vill jag minnas att det var). Intressant! Jag svarade med en fråga om hon och de inte kunde tänkas vara intresserade av att Skypa med vår klass? Vi konstaterade att vi arbetat lite med detektivarbete och de bestämde sig för att skapa en detektivgåta till oss.

Så var det äntligen dags att försöka koppla ihop oss via nätet. Viss Twitterkontakt innan med utbyte av Skypeadress och lämplig tidpunkt, var det enda som hanns med i en fulltecknad lärarvardag. Nu gällde det att få till Skype och nätkoppling. Egen dator med Skype installerat monterad på höga Berättarstolen och inkopplad på Smartboarden. Tidpunkten slår in. Johanna ringer på via Skype. Tyvärr är bussen med sexorna, vilka varit på språkval, försenad... Så kan det också gå, det är mycket som ska stämma i skolans värld!

Men tio minuter senare är vi igång. Vi ser dem, tyvärr vill det inte fungera tvärtom. Vi får höra en historia och sedan se en handfull polisförhör uppspelade framför kameran. En suveränt komponerad historia ”i värsta Lasse-Maja-stil” (elevord) som gav upphov till mycket bra diskussioner och detektivtänk. Dessutom på köpet en snabb inblick i ett annat klassrum, i en annan stad. För både sexor och treor gavs goda tillfällen till lärande och erfarenheter, såväl innan som efter. Och allt detta utan att vi lagt timmar på att planera, dokumentera och ur alla aspekter fundera. Ganska ofta kan man ju bara köra och testa, se vart det bär!

Den som säger ”Då gör vi!” kommer ofta mycket, mycket längre på resan än den som säger ”Man borde”

Jag hoppas kunna vidareutveckla detektivutgångspunkten nästa läsår. Jag hoppas även kunna vidareutveckla elevsamarbete genom Skype. Allt detta dock i en ny skola, i en ny kommun. Efter dryga tretton år har jag snart gjort mitt på Fruängens skola. Många glada minnen, mången erfarenheter och misstag

Vi gör inte fel, vi skaffar oss bara erfarenheter och underlag för lärande.

Det vidgade kollegiet ger så mycket! Har du inte upptäckt lärar-Twitter än, så är det dags att göra det. Inte för någon annans skull, eller måsten, utan för din egen. I veckan hade vi en Twitterdiskussion om det vidgade kollegiet kunde göra att utvecklingslusten fick annat utlopp än i den egna skolan, men jag är fast övertygad om att det är precis tvärtom:

Vidgade vyer, inspiration, erfarenheter, kunskaper utifrån eldar på lusten och hjälper till att hålla brandkåren borta!

Eller med Tomas Tranströmers ord:

”När jag började skriva som 16-åring hade jag ett antal likasinnade skolkamrater. Ibland när lektionerna var mer än vanligt prövande, brukade vi skicka lappar till varandra mellan skolbänkarna – dikter och aforismer, som kom tillbaka med mer eller mindre entusiastiska kommentarer från mottagaren. Vilket intryck de hastigt nedtecknade orden gjorde. Däri ligger poesins grundläggande situation. Det officiella livets lektion brusar på. Vi skickar inspirerande meddelanden till varandra.” /Tomas Tranströmer, nobelpristagare i litteratur 2011, här i ett enkätsvar från 1977 i SvD 111210.

1 kommentar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

<p>Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även <a href='http://pedagogblogg.stockholm.se/mblixt/comment-subscriptions/?srp=612&srk=&sra=s'>prenumerera</a> utan att lämna en kommentar.</p>