Att arbeta i en åldersblandad grupp

I min förberedelsegrupp som jag har är eleverna mellan 10 – 15 år (år 4 – år 9). Sida vid sida sitter de tillsammans och arbetar i mitt klassrum. De ligger på ungefär samma språknivå. De har kommit förbi det första stadiet men det skiljer såklart flera nivåer eftersom det varierar hur länge de varit här eller vad de har för skolbakgrund. I den andra gruppen som min kollega har finns de som precis har kommit till oss, de yngsta eleverna eller de elever som inte kan läsa och skriva på sitt modersmål. Vi har valt att göra såhär för vi tycker att det är viktigare att de är på rätt nivå språkmässigt än åldersmässigt. Men kognitivt. Hur hanterar jag det? Blir det ibland för barnsligt eller för svårt? Dessa funderingar får jag ofta höra. Tricket är att arbeta med genrepedagogik och med öppna uppgifter som ger eleverna möjligheter att lägga sig på den nivå som de befinner sig på. Att ha uppgifter där de läser eller skriver texter utefter sin nivå. Dessutom gör vi nästan allt tillsammans så åldern upplever jag aldrig som ett problem.
Min erfarenhet är att högstadieelever också tycker att det är kul att spela charader, pyssla, åka pulka och måla. Yngre elever kan visst diskutera texter, formulera åsikter och diskutera matematiska problem.
Självklart gör vi även saker tillsammans med den andra gruppen och när vi är ute på utflykter så hjälper de äldre eleverna oss att ta hand om de yngre eleverna. Senast förra veckan såg jag en av våra ensamkommande killar i 15-års åldern hålla en 8-årig flicka i handen på väg till matsalen. Jag vet att han haft en kämpig väg till Sverige. Varit fängslad, blivit torterad och fått lämna sin familj med syskon kvar i hemlandet. Kanske kan denna vänskap få honom att känna sig behövd och lycklig för en stund.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.