Frågebaserad undervisning – räcker det?

Igår hade vi genreutbildning med Åsa Sebelius här på Grimstaskolan. En rad intressanta frågor dök upp. Här kommer mitt svar på dem.

Vi diskuterade till en början vilka processer (verb) vi lärare använder vid bedömning av kunskap eller i undervisningen, för att få eleverna att utföra olika typer av uppgifter. Ganska snart kom vi in på Blooms taxonomi (se nedan). Blooms taxonomi är en klassificering av kognitiva förmågor. I min tabell har jag tagit de tre högsta förmågorna ANALYS, SYNTES och VÄRDERING. Förmågorna är uttryckta i verbform (till vänster) till exempel ‘analysera’, ‘skapa’, ‘uppfinn’. Till höger i tabellen står frågorna vi kan ställa för att få eleverna att använda just förmåga att analysera, skapa eller uppfinna.

Bara att få dessa förmågor på ett och samma blad tyckte jag var revolutionerande. Äntligen! Nu kan jag ställa frågorna som får eleverna att operera på en kognitivt högre nivå och därmed utveckla sitt tänkande. Men ganska snart märkte jag att det inte räckte. Vi behöver förlagor. I de allra flesta fall räcker det inte med att ställa den rätta frågan. Vi behöver modella det slutresultat vi önskar få av eleverna. Vill vi att de ska jämföra skillnader måste vi visa dem hur man gör. Vill vi att de ska producera resonemang, måste vi exemplifiera genom resonemang på E C och A-nivå som vi visar dem. Vill vi att de ska praktisera turtagning och bygga vidare på varandras resonemang i ett samtal kanske vi måste spela in en videosnutt där vi visar hur detta går till när experter gör det. Och med experter menar jag oss lärare.

5 kommentarer

  1. Eva-Li Littorin, 11 februari 2014

    Ja! Vilken bra idé! En sådan film skulle kunna användas av många.

  2. Monika Dolfin, 12 februari 2014

    Tänkte senast igår att det vore grymt att ha en bank med filmklipp där man visar ett föredrag på 5 min, en diskussion osv. Det är nog de muntliga delarna vi lärare modellerar minst.

  3. Pelle Mårtenson, 12 februari 2014

    Kan du göra filmerna själv? Vi kan stötta.

    • Monika Dolfin, 13 februari 2014

      Jag kan göra filmerna själv, måste bara planera lite. Den stöttningen jag behöver är någon att göra dem med. Alltså en motpart i en diskussion, argumentation osv.

  4. Pelle Mårtenson, 18 februari 2014

    Ok. Lycka till!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.