Pälsen som förändrade liv

Vi måste revolutionera utbildningssystemet säger Ken Robinson i sitt TED-talk Bring on the Learning Revolution. Han vädjar i slutet av sitt tal, i ett citat av Yeats, till oss som pedagoger att, när barnen lägger dem vid våra fötter, inte trampa på deras drömmar. Han pratar om organiskt lärande, om passion, om att göra något av våra liv som ”resonates with our spirit”. Stora ord.

Igår hände något som talade till min själ, något som gjorde mig förkrossad och lycklig på samma gång. En elev – av vilken jag inte förväntade det – visade komplexa kognitiva förmågor på en läsförståelseuppgift. Han ligger strax under E. Trodde jag. Tills jag hade kalibrerat min undervisning att bli tillräckligt vass, tillräckligt explicit för att gräva fram hans dolda talang i läsförståelse, trodde jag det. Uppgiften var att svara på frågor till novellen Pälsen av Hjalmar Söderberg som utkom 1898.

Att den här eleven hade gått i min klass ett helt år och i den här skolan ett antal år utan att vi hade upptäckt hans begåvning gjorde mig förkrossad. Rädd. Jag kunde inte låta bli att fråga mig hur många självbilder, drömmar, talanger, passioner, alla de här stora orden, jag har medverkat till att krossa. Lycklig blev jag för att jag förstod att jag från och med nu vet jag att min vision har bäring. Att de stora ord jag drömmer om kan infrias.

Vad hade jag då gjort? Jag kan ju inte vara helt säker men jag tror att det var att jag skrev ut vilka lässtrategier de skulle använda när de svarade på frågorna.

Frågor pälsen

När vi stod i korridoren och kramade varandra i glädjen över ett godkänt betyg sa eleven till mig – Den här novellen har förändrat mitt liv. Nu kommer jag inte längre tveka när kollegor fnyser åt Reading to Learn eller när de orden som är mina ledstjärnor verkar för svulstiga i andras öron. Numera är jag övertygad om att pedagogik förstör eller förändrar liv.

 

3 kommentarer

  1. Marléne Åström, 28 november 2014

    Jag känner att jag har hittat en guldgruva. Jag har precis kommit i kontakt med R2L, och söker ständigt utveckla sättet jag arbetar med läsning på. Jag blev väldigt inspirerad av ditt sätt att skriva ut lässtrategierna. Har du något tips på litteratur eller liknande just när det gäller lässtrategier? Tack för en mycket inspirerande blogg!

    • Monika Dolfin, 28 november 2014

      Hej!
      Den boken som är min bibel är Skriva Läsa Lära av D. Rose och J. Martin. Där står alla R2L-strategier beskrivna. Använder du t.ex. strategin detaljerad läsning så jobbar med alla läsningens nivåer samtidigt, – avkodning, bokstavlig förståelse, tolkning, inferenser. Sedan är det så att du väljer huvudfokus för det som är specifikt med texten, t.ex. metaforer eller kontraster om du läser en berättande text, orsak och verkan i en förklarande rapport, retoriska grepp om det är en argumenterande text osv.

      Tack för berömmet!
      Du är välkommen att gå med på R2L Sverige på facebook om du är intresserad.
      Monika

  2. Pingback Bloggtoppen november 2014 | Bloggar för Pedagog Stockholm

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.