Resonemang på en högre nivå

Jag har gått igenom en del material, bland annat bloggen Lärande och bedömning här på Pedagog Stockholm. I blogginlägget Hur skiljer sig ett enkelt resonemang från ett välutvecklat anger de olika kriterier:

resonemang kriterierSedan försökte jag använda dessa kriterier när jag resonerade kring frågan Varför har Annika Thor skrivit boken Sanning eller konsekvens? Vad var hennes budskap?

Jag har skrivit ned det jag sa i filmklippet här och färgkodat resonemanget efter färgerna ovan:

resonemang ex 3

Lägg märke till att allt är understruket eftersom resonemangskedjan är längre.

Jag har också gjort en power point för att förklara vad ett resonemang och ett Resonemang på en högre nivå är för eleverna.

Kommentera gärna! Jag vill gärna ha feedback på detta.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.