Fantastic Mr. Fox – förberedelse för läsning och detaljerad läsning

Här genomför jag en detaljerad läsning av ett stycke ur Fantastic Mr Fox av Roald Dahl, sidorna 12 – 13. Texten är på engelska men jag måste genomföra den detaljerade läsningen på svenska eftersom så pass många är svaga i klassen. I en detaljerad läsning ska man ge så pass mycket stöttning (tala om vad meningen betyder, läsa meningen, visa på nyckelord/författargrepp) så att ingen elev ska behöva anstränga sig för att hänga med i betydelsen av texten.

Jag har inte haft eleverna mer än några lektioner, eftersom jag var tvungen att hoppa in för någon som blivit långtidssjukskriven och de är inte bekanta med arbetssättet. Vi har sett filmen och jag har precis förklarat cirkelmodellen – att vi kommer läsa tillsammans nu för att sedan använda de orden vi stryker under för att skriva tillsammans och att de till sist ska skriva individuellt.

Detta är måltexten:

mr fox 2

Innan vi börjar den detaljerade läsningen gör jag en kort förberedelse för läsning där jag med ord som eleverna förstår berättar vad stycket handlar om.

Metaspråket jag försöker införa i detta inlägg är problem och reaktion (någon reagerar) samt reflektion (någon tänker något).

1 kommentar

  1. Miss Åsa, 26 september 2014

    Jättebra film och vad modigt att lägga ut den! Du visar på ett mycket tydligt sätt hur R2L går till i verkligheten.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.