Konferens om språkintroduktion – Göteborg 1-2 september 2016

Sitter i skrivande stund på konferensen om språkintroduktion i Göteborg. Konferensen berör mestadels kartläggning, organisation och bedömning men har också haft mer konkreta inslag i form av exempel från undervisning.

Det som slår mig är att det är relativt lite fokus på konkret läs- och skrivundervisning trots att det är det som utgör lärarnas vardag och avgör elevernas studieframgångar. Om jag analyserar det lärare behöver, genom de diskussioner jag har deltagit i, så visar det sig att det för elever med en låg grad av litteracitet (de som inte har någon skolbakgrund) fortfarande tar väldigt lång tid att lära sig läsa och skriva. Exempel på 3 år har nämnts. Så det finns fortfarande, ibland omedvetet, ett sug efter hur man undervisar effektivt i läs- och skriv- samt genrekunskap hos lärare!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.