”En bok i världen” i modersmålsundervisningen

 

Modersmålslärarna Hieu Knutsen-Öy (vietnamesiska), Bussarakam Kanyavongha (thailändska) och Meriel Followell (engelska) har alla deltagit i årets En bok i världen. Foto: Anahit Khatchatryan

Modersmålslärarna Hieu Knutsen-Öy (vietnamesiska), Bussarakam Kanyavongha (thailändska) och Meriel Followell (engelska) har alla deltagit i årets En bok i världen. Foto: Anahit Khachatryan

Hemma – Årets tema för En bok i världen

I höstas var jag och några andra modersmålslärare på ”Bok Afterwork” i Liljeholmen där vi fick tips om böcker som vi skulle kunna läsa med elever i årkurs 1-3 för tävlingen ”En bok i världen”. Det vore roligt om mina elever deltog i tävlingen därför att deras arbete skulle vara med på utställning på bibliotek där alla kan komma och se.

På ”Bok Afterwork” fick vi sitta vid ett bord med barnböcker som ingår i tävlingen och diskutera intressanta frågor om begreppet ”hemma”. Till exempel kan man känna hemlängtan fast man inte har ett hem?  Måste man ha ett hus – en egen plats- för att känna sig hemma?

Jag tänkte på vilken bok som jag skulle kunna använda med mina elever. En förutsättning för att vara med på tävlingen var jag skulle behöva översätta den valda boken till thailändska eftersom den inte finns på modersmålet. Jag fastnade för en bilderbok som heter ”Hemma” av Carson Ellis. Texterna var korta, ungefär en mening per sida, och då tänkte jag att jag skulle kunna översätta dem.

I början av vårterminen hade min modersmålslärargrupp en fortsatt fortbildning i ”Läslyftet”. Vi  valde att arbeta med modulen språkutvecklande arbetssätt med fokus på ”meningskapande undervisning” som handlar om att skapa läslust genom estetiska lärprocess till exempel bild och sång. Jag var glad att jag kunde använda samma bok på Läslyftsgruppen och i tävlingen.

Min elevgrupp är inte bara 1-3 utan blandad ålder i låg och mellanstadiet. Jag arbetade med boken genom att jag högläste den på thailändska. Vi diskuterade mycket om de fina bilderna som väckte nyfikenhet och innehöll viktiga budskap som inte alls finns med i texterna: hemma för olika personer i hela världen kan se olika ut. Hur ser hemma hos elever eller släktingar i Thailand ut och hur trivs de när de var där? Hur ser hemma i Sverige ut?  Var och hur skulle de vilja bo? Därefter fick de rita ett drömhus som de skulle vilja bo i framtiden eller deras hem i Thailand eller Sverige och skriva lite om det.

Det var inspirerande och lärorikt att vara med på tävlingen. Vi kommer så klart att delta i tävlingen en bok i världen även nästa läsår.

Bussarakam Kanyavongha

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.