Digitala verktyg för nyanlända

Här kommer lite tips på appar som jag använder mig av i undervisningen.

Bild1

Svaapp

  • Böcker på olika nivåer
  • Böcker på flera olika språk
  • Man kan lyssna på böckerna och läsa in själv
  • Korta videor om olika yrken
  • Läraren ser vad eleverna har läst, hur de har svarat på frågorna och kan lyssna på elevernas ljudinspelningar.

IMG_0976 IMG_0977IMG_0974

Utalk

  • Ordkunskap
  • Tydliga bilder
  • Uppläsning av ordet
  • Eleverna repeterar och spelar in
  • Spel på olika nivåer

IMG_0349IMG_0350

Lexin

  • Översättningsverktyg
  • Lyssna på hur ordet uttalas

IMG_3991

Sock Puppets

  • Skapa korta filmer
  • Välj figur, röst och bakgrund

Jag använder Sock Puppets när eleverna ska träna på att skriva dialoger. Då kan eleverna spela in dialogen i appen och bilda en kort film. Sen tittar vi gemensamt på filmen på projektorn.

sock-puppets-1

Book Creator

  • Skapa egna böcker
  • Välj typsnitt och bakgrundsfärg
  • Infoga bild och ljud

IMG_0389IMG_0359

Kahoot

  • Eleverna skapar egna quiz
  • Infoga foton och videor
  • Ställ in tid på frågorna
  • Klassen svarar på frågorna via appen

IMG_3999

Tema Sverige i Book Creator

I FG har vi alltid ett pågående tema-arbete där eleverna får fördjupa sig i olika arbetsområden och samtidigt arbeta kreativt med nya appar eller skapande.

I augusti och september arbetade vi med Tema Sverige. Just nu har jag endast elever från mellanstadiet så jag valde ett centralt innehåll från geografi åk 4-6 att utgå ifrån:

  • Namn och läge på Sveriges landskap samt orter […]

Alla elever fick var sin stad/ort att skriva om. De skulle svara på följande frågor:

  • I vilket landskap ligger staden?
  • Vad har landskapet för landskapsdjur/blomma?
  • Hur långt är det från Stockholm till staden?
  • I vilket väderstreck ligger staden i förhållande från Stockholm?
  • Folkmängd
  • Berätta om en känd person som bor eller är född i staden
  • Vad kan man göra för aktiviteter/utflykter i staden?

Syftet med temat var att eleverna skulle få en bredare kunskap om svenska städer och på så sätt utöka sitt ordförråd i svenska och utveckla sin förmåga i tal och skrift.

Eleverna skulle skriva i appen Book Creator där texterna bildar en bok. Man kan lägga in bilder, ljudklipp, välja typsnitt, bakgrunds färg med mera.

image

Vi arbetade med detta under våra temapass i FG och eleverna tog med sig arbetet till deras studiehandledning så att de fick en djupare förståelse med hjälp av sitt modersmål.

image

När böckerna var klara skrev vi ut dem och häftade ihop dem och tadaa! En riktig bok! Eleverna blev fantastiskt stolta!

image

Därefter skapade eleverna en egen Kahoot om deras stad. Kahoot fungerar som en frågesport på nätet. Eleverna skriver in frågorna och sedan fyra olika alternativ som klasskompisarna får gissa på. Till exempel ”I vilket landskap ligger Malmö?” ”Skåne, Lappland, Småland eller Jämtland?” Eleverna trycker in sina svara via IPaden och får sedan poäng efter hur många rätt och hur snabbt de svarade. I Kahoot kan man lägga in bilder och videos till frågorna.

image

När det var dags för redovisning började eleverna med att berätta om sin stad. Vi kopplade in IPaden i projektorn så att klassen kunde se alla bilder från boken.

image

Sedan spelade vi Kahoot om staden vi just fått veta mer om. Detta för eleverna skulle kunna ha chans att få poäng och kunna utmana varandra.

Under temats gång arbetade vi med dessa punkter från det centrala innehållet i Svenska som andraspråk:

Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.

Språkets struktur och meningsbyggnad, huvudsatser, bisatser, stavningsregler, skiljetecken, ords böjningsformer och ordklasser. Textuppbyggnad med hjälp av sambandsord.

Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare, om ämnen hämtade från vardag och skola. Stödord, bilder och digitala medier som hjälpmedel för att planera och genomföra en muntliga presentation. Hur gester och kroppsspråk kan påverka en presentation.

Jag föreläser om nyanländas språkutveckling

I december hålls en konferens vid namn SVA för nyanlända. Den kommer att äga rum den 8-9 december i Piperska muren här i Stockholm. Jag kommer att föreläsa på konferensens andra dag kl.15:50. Nedan ser ni föreläsningens innehåll. Hoppas vi ses!

image

Klassblogg – utvecklande för eleverna!

Den här terminen startade jag en klassblogg för min förberedelsegrupp. Jag har tidigare känt att veckobrev i slutet av veckan som ordinarie klasser har inte har varit värt att testa och kanske till och med varit helt värdelöst när man har nyanlända föräldrar som mottagare. Jag har istället skickat hem lappar (då flera föräldrar saknar mail) med kompletterande bilder när det har varit till exempel utflykter på gång . Nu när jag istället har klassbloggen som verktyg har det blivit lättare för mig att nå ut till föräldrarna och mycket lättare för dem att förstå det jag skriver eftersom jag har bilder med i varje inlägg samt att vi i klassen läst inläggen på projektorn tillsammans så att de senare kan förklara för sina föräldrar.

image

Jag märkte direkt en positiv trend med bloggen. Eleverna tyckte att bloggen var jättespännande med en gång vilket var kul! Speciellt kul tyckte de att det var när de fick se deras fina skolarbete publiceras direkt på bloggen med några klick. Då var klassbloggen det första de visade sina föräldrar när de kom hem, precis vad jag hade hoppats på!

image

Jag tänkte även att eleverna skulle få skriva egna inlägg varje vecka för att inte minst träna på att skiva återgivande text. Så varje vecka är en elev bloggansvarig och har då i uppdrag att fota vårt arbete i klassen och tillsammans med det skriva ett blogginlägg om veckan som gått. Eleverna tyckte mycket om idén och väntar nu ivrigt på deras tur.

image

image

Klassbloggen är lösenordsskyddad men här fick ni några smakprov!

Alla dessa farväl

Det finns bara en nackdel med att jobba i en förberedelsegrupp (FG), nämligen alla dessa farväl. Familjerna får kanske boenden i andra delar av Sverige och byter skola eller det värsta av allt – blir utvisade ur landet. Det är mycket man får vara beredd på som lärare i FG.

Elevantalet i FG förändras ständigt och varje gång det är dags för ett nytt inskrivningsmöte med en ny elev är hela klassen förväntansfulla för att träffa den nya eleven. Vanligaste frågorna: vilket land kommer han eller hon ifrån?! Hur gammal är han eller hon?! Alltid lika spännande! Och det finaste av allt, att se hur väl eleverna tar hand om den nya eleven. För alla har ju varit i samma sits för några månader sen och vet därför precis hur nervöst det var att komma ny.

Sen jag började jobba i FG har jag känt att det är extra viktigt att säga hejdå ordentligt och ägna en hel lektion åt det. Vi kanske fixar fika och skriver fina avskeds-brev och tackar och hyllar eleven som ska sluta. Eller så har vi en hejdå-fest med popcorn och dans. Det eleven önskar helt enkelt. Viktigast är att alla klasskompisar får ta farväl ordentligt och att vi pratar om det tillsammans. För visst kan det ofta bli väldigt känslosamt när det är dags att säga hejdå och kramas för en sista gång. Man har ju gått igenom en sådan häftig resa tillsammans. Från att eleven inte kunde ett ord svenska till att eleven nu pratar med flyt. Det är också då elevens personlighet kommer fram starkare och man lär känna varandra på ett djupare plan. Då blir det tufft att ta farväl.

image

image

Men i mitt FG-hjärta kommer de att finnas i för alltid!

Dialog-övningar på IPaden

Jag var på en workshop som hette ”IPad som stöd för nyanlända elever” på Skoldatateket för ett tag sen. Där fick jag bland annat tips om appen Sock Puppets. Appen innehåller en massa olika figurer och olika röster som man sen spelar in en film med. Är man nyanländ och även ny i klassen kan det vara skönt att få ”gömma” sig bakom en figur och en tillvriden röst. Då kan det kännas lättare att våga prata och testa nya meningar för första gången och inte bry sig så mycket om det råkar bli fel ibland. Antingen får eleverna en förbestämt text med en dialog som de ska spela in eller så kan man utgå från ett tema till exempel.

image

Jag delade in eleverna två och två efter deras svenskkunskaper. Några par spelade in enkla hälsningsfraser som de just hade lärt sig medan andra par spelade in en mer avancerad dialog. När alla eleverna hade spelat in sin film var det dags för en gemensam film-visning. Eleverna presenterade först sina figurer och berättade bakgrundsfakta för klassen innan vi tryckte på play. Eleverna skrattade gott åt varandras filmer med tokiga röster och figurer.

image

Speciellt kul är det att se när en elev som annars är väldigt tystlåten och försiktig spelar in sina repliker med stor inlevelse och går in i sin karaktär fullt ut.

Det här är en bra övning där du som lärare också får koll på elevernas muntliga kunskaper i hur eleverna binder ihop meningar samt uttal.

Traggla dubbelteckning och vokalljud på ett kul sätt!

Varje vecka arbetar mina elever i förberedelsegruppen med olika stavningsregler. Just nu håller vi på med dubbelteckning och lång/kort vokal. Nyanlända elever möter nu nio vokaler att hålla reda på från att tidigare kanske bara haft tre vokaler i sitt modersmål (som i arabiskan). För att dubbelteckning och lång/kort vokal verkligen ska ”sätta sig” så har vi spelat ”Finns i sjön” fast med ord som har och inte har dubbelteckning. Till exempel: villa/vila, tall/tal, backa/baka och så vidare. Varje ord finns det två kort av.

imageimage

Eleverna sorterade först korten så att de hade kolla på vilka ord som fanns och hur de skilde sig från varandra. Alltså där endast en konsonant avgör om det uttalas med lång eller kort vokal som i tall/tal.

image

Sedan var det dags att börja spela. Eleverna tog fem kort var och så var spelet igång!

– Har du ”baka”?

– Nej, finns i sjön!

Eleverna är alltid väldigt aktiva när vi spelar och vill givetvis ha så många par som möjligt. De är väldigt angelägna att få frågan av någon så att det senare är deras tur. Eleverna testar orden tills de får till rätt uttal för annars kanske de uttalar vokalen fel och får därför inte tag på rätt par-kort. Det är kul att se när eleverna testar vokalljuden med en sådan entusiasm och att när dialogen är i full gång!

Det här är ett spel som har blivit väldigt uppskattat hos eleverna och de jublar när det är dags för en ny omgång!

Välkomna!

Hej! Nu startar jag igång med en ny blogg här på Pedagog Stockholm!

Jag kommer att skriva om mitt arbete med nyanlända elever. Ett arbete som jag älskar! Jag kommer skriva om hur livet i förberedelsegruppen fungerar, hur vår undervisning ser ut samt mina tankar kring nyanlända elevers lärande.

image

Vi har en förberedelsegrupp på skolan som jag delar med min kollega. Just nu har vi elever från:

  • Kamerun
  • Turkiet
  • Syrien
  • Iran
  • Brasilien
  • Finland
  • Ukraina
  • Somalia
  • Danmark

Men redan nästa vecka börjar två nya elever så gruppen växer ständigt.

Jag och min kollega som jag delar klassen med är också med som stöd ute i ordinarie klass. Vi hjälper våra elever som tidigare gått i förberedelsegruppen men som nu är utslussade i ordinarie klass. Vår tanke är att eleverna inte ska känna sig ”lämnade” när de slutar i förberedelsegruppen utan att de känner att de får det stödet som krävs för att de ska lyckas i det fortsatta skolarbetet.

Ses snart igen!

/Alexandra Thorberntsson