Pedagogiskt café om grejen med läsning

Sara Lövestam Foto: Anna-Lena Ahlström Sara Lövestam
Foto: Anna-Lena Ahlström

Den 24 april kl 17-20 ordnar biblioteksgruppen pedagogiskt café med temat Grejen med läsning för åk F-9. Kvällen inleds med en spännande föreläsning av författaren Sara Lövestam som ger läsinspiration. Hon har bland annat skrivit Grejen med verb, Som eld och Gruvan. Därefter kan du välja mellan flera olika pass. Du kommer att få välja i förväg så att du i lugn och ro kan fundera på vad som bäst tilltalar dig av följande:

Silent Books – bilderna berättar
Välkommen på upptäcktsfärd i olika bildvärldar. Under passet får du bekanta dig med ordlösa böcker, använda din fantasi och fundera över konkreta arbetssätt.

Bokdans
Prova på att dansa en bok! Inga särskilda förkunskaper behövs (men bra om du är bekväm med att ta av dig skorna).
På pass 1 dansar vi boken ”Simbassängen” av JiHyeon Lee. Tänkt målgrupp är åk F-2.
På pass 2 dansar vi boken ”Stopp! Ingen får passera!” av Isabel Minhós Martins som passar åk 3-4.

Spelifiering som metod
Kan spel främja läsning? Är spel och spelifiering samma sak? Under passet går vi igenom vad spelifiering är och hur det kan användas för att väcka läslust.

Monster och källkritik
Under det här passet går vi igenom hur du kan arbeta med källkritik utifrån olika texter på temat monster. Vi ställer frågor kring sanning, ryktesspridning med mera.

Välkommen att anmäla dig här. Men passa på, platserna tar slut fort!

Läs mer i Inbjudan pedagogiskt café 24april

Tid: 24 april, klockan 17.00-20.00
Målgrupp: Personal i förskoleklass och grundskola
Plats: Medioteket, Trekantsvägen 3, plan 5, Liljeholmen
Kostnad: Kostnadsfritt, anmälan är bindande. Meddela oss vid förhinder.

Varmt välkommen!

/Malena, Sebastian, Maria, Lotta, Jenny, Emelie

Pedagogiskt café med tema bemötande

Den 3 april är det dags för Pedagogiskt café igen på Medioteket och denna gång är det vi på Skoldatateket som står för planering och innehåll. Detta gör att ett specialpedagogiskt fokus lyfts fram lite extra och ännu finns några platser kvar. Under kvällen har vi tema bemötande: Upplevelser och perspektiv. Möt Charlotte, Rebekah och Elisabeth som alla har en intressant historia att berätta. Vi lovar en kväll med både skratt och tårar, nya insikter och god mat!

Varmt välkommen att anmäla dig här:
https://websurvey.textalk.se/start.php?ID=119249

Läs mer om kvällens program

CharlotteCharlotte Ohlson Bresciani- Livets berg- och dalbana
I juni 2007 förändrades Charlottes liv när hon genom en olycka blev förlamad från midjan och neråt. Hon är sedan dess beroende av en rullstol men lever att mycket aktivt liv som mamma till tre barn. Charlotte berättar om hur personer hon möter ibland behandlar henne annorlunda. Hon märker att osäkerhet, okunskap, värderingar och fördomar ofta försvårar även det mest välvilligt inställda bemötandet från andra. Med en fantastiskt underhållande och gripande föreläsning delar hon med sig av sina erfarenheter, slår hål på myter och ger konkreta tips på hur man bäst bemöter andra personer, med eller utan funktionsvariationer.

RRebekahebekah Krebs- Min tid i skolan
Rebekah är 19 år gammal och har en synnedsättning. Hon är mycket aktiv på sin fritid, bland annat har hon varit ute och tågluffat och även spelat VM i goalball. Rebekah berättar vad personal i skolan kan tänka på i mötet med en elev med en synnedsättning. Hon ger oss sin bild av vilka svårigheter och möjligheter som hon har stött på i grundskola och på universitet. Vi får bland annat ta del av hur Rebecka lärde sig läsa och hur hon hittade hjälpmedel som gav henne rätt stöd i lärandet.

FunktionssimulatornElisabeth Lagerkrans – Bakom kulisserna i funktionssimulatorn
Elisabeth jobbade tidigare på MFD, Myndigheten för delaktighet, där hon var ansvarig för framtagandet av funktionssimulatorn. Elisabeth berättar om hur filmerna fått liv genom berättelser från personer som delat med sig av sina erfarenheter.

Information

Tid: 3 april, klockan 17.00-20.00
Målgrupp: Personal i förskola, grundskola och gymnasieskola
Plats: Medioteket, Trekantsvägen 3, plan 5, Liljeholmen
Kostnad: Kostnadsfritt, anmälan är bindande. Meddela oss vid förhinder.

Välkommen!

Camilla, Sara, Karin, Leia, Chrissie och Peder
Skoldatateket Stockholm

Ur vävstolen föds datorn

Visst är det en kittlande tanke att datorn med sitt otroligt tekniska paritet kommer ur vävstolens skyttel som far fram och tillbaka… Nåja, riktigt så enkelt är det inte, men det går inte att frånta Jacquardvävstolen med sina hålkort på binär kod den roll den spelat i dagens binära digitalteknik. Den digitala tekniken sipprar in i alla aspekter i våra liv, och där är konsten inget undantag. Ur ett kultur- konst- och hantverksskapande föds idéer som kräver att vi skapar ny digital teknik – som i sin tur ökar vår förståelse för digitalteknik – som sedan påverkar oss i det övriga livet. Skapande och kreativitet föder digital teknik – och digital teknik föder ett kreativt skapande. Något vi fick se på kvällens pedagogiska café.

IMG_0043Tillsammans med IKT-pedagogerna från Medioteket och inbjudna gästföreläsare fick kvällens deltagare smaka på många utmaningar som väver samman skapande och digitalisering. På menyn stod skapande i en abstrakt 3D-värld med tillhörande konkret utskrift i plast. Ett smakprov från nyheter i Scratch – en digital lösning för att arbeta med blockprogrammering. En mumsbit ur Sway – ett digitalt verktyg för berättande och presentation samt en ögonöppnare om bildens trovärdighet och sanningsskapande i appen PicCollage EDU. Några deltagare arbetade med digitalt musikskapande i GarageBand och blev så lyriska att de lyckades flörta till sig en fortsättning efter maten.

Vi vill tacka för ett lyckat pedagogiskt café och hoppas vi ses snart igen.

Vill du också delta på nästa café? Anmäl dig här

Är du sugen på att utforska ditt eget skapande med digital teknik? Här har du Mediotekets kursutbud

53345296_2220960914593438_9021933221654298624_n53760962_2220960264593503_3638957946873839616_n53297017_2220960281260168_8341902597182980096_n53264573_2220960961260100_4646286902029189120_n

Pedagogiskt café 6 mars

Äntligen är vi igång med vårterminens Pedagogiska café! Först ut är en kväll om digitalisering och skapande. 2222

Program för kvällen

Kl 17 – Välkomna!

Kl 17 – 17.30  Skapande och digitalisering i skolan. Vi lyssnar till Josef Sahlin och Jakob Ödin Fagerlund om hur det kreativa skapandet kan få ta nya former med hjälp av digital teknik.

Kl 17:30 – 18.15  Workshop 1. Du kommer att få välja vilken workshop du vill vara med på.

Kl 18.15 – 18.45  Mat och mingel

Kl 18.45 – 19.30  Workshop 2.  Du kommer att få välja vilken workshop du vill vara  med på.

Kl 19.30 – 20  Vi avslutar kvällen med en gemensam diskussion om digitalisering många ansikten och hur de kan ges uttryck i de estetiska ämnena och skapande processer.

Vilken workshop är du sugen på?

Digitalt musikskapande

Musikproduktion tillsammans med elever kan skapa gemenskap och självförtroende, befästa och bearbeta kunskaper och fördjupa musikaliska färdigheter.Per Nylén visar hur du med appen GarageBand kommer igång med ditt digitala musikskapande.

Skapa, bygga och modellera digitaltmed 3D-skrivare och skärmaskin

Lär dig hur du skapar egna 3D-modeller, skriver ut och hur du kan jobba med en 3D-skrivare. Vi tittar även på skärmaskin som bygger på liknande teknik som kan skriva ut i papper, tyg osv.

Programmera: Bekanta dig med nya Scratch 3.0

Med Scratch kan vi arbeta med programmering på både dator och iPad. Ett utmärkt sätt att skapa egna digitala berättelser och spel med dina elever och samtidigt erövra grundläggande kunskaper inom programmering.

Skapa presentationer: Sway

Skapa snygga, kreativa och proffsiga presentationer. Lätt som en plätt för både stora och små. Sway är en del i Skolplattformen som alla har tillgång till. Du kan skapa på både dator och iPad.

Skapa fejkade bilder

Kan vi alltid lita på bilder vi ser? Det behövs inga komplicerade fotoredigeringsprogram för att skapa fejkade bilder och arbeta med källkritik med era elever! Här får du hands on arbeta med bildmaterial och klippa in dig själv i både möjliga och omöjliga miljöer med hjälp av en iPad.

Anmäld dig till kvällen här!

Läs mer om Pedagogiskt café här

Målgrupp: Grundskola och Gymnasiet
Tid: 6 mars, kl. 17-20
Plats: Medioteket, Trekantsvägen 3, plan 5, Liljeholmen
Kostnad: Kostnadsfritt. Anmälan är bindande. Meddela oss vid förhinder.

Pedagogiskt café – 17 oktober

digital kompetensVårens pedagogiska café kring digital kompetens blev snabbt fullbokat och vi fick många frågor om ett till på samma tema. Vi bjuder därför in till en ny uppdaterad kväll om digital kompetens!

Vad är det vi egentligen vi behöver kunna och förstå om hur vår digitaliserade värld fungerar? Vem behöver kunna vad? Hur skapar vi förståelse för eleverna? Under kvällen kommer vi att ha en inledande presentation av vad Medie- och informationskunnighet samt digital kompetens är och hur vikten av att arbeta med det återspeglas i våra nya läroplaner. Därefter blir det mingel och mat följt av valbara workshops.

Kvällens program:

17:00 Välkomna!
17:00 – 17:50 Vad är MIK och digital kompetens?
17:50 – 18:15 Mingel och mat
18:15 – 19:05 Välj mellan workshop i analog programmering, programmera med robotar eller fejka med bild.
19:10 – 20:00 Välj mellan workshop i analog programmering, programmera med robotar eller fejka med film.

Målgrupp: Förskola, förskoleklass-åk 9
Tid: 17 oktober 2018, kl. 17-20
Plats: Medioteket, Trekantsvägen 3, plan 5, Liljeholmen
Kostnad: Kostnadsfritt. Anmälan är bindande. Meddela oss vid förhinder.

Anmälan: Via anmälningsformulär https://websurvey.textalk.se/start.php?ID=114953

Varmt välkomna önskar vi på Medioteket!

LegiLexi, Alla kan skriva, Skoldatateket och libanesisk mat!

Tack till alla som gjorde gårdagens specialpedagogiska café till en rolig och inspirerande kväll! Kvällen inleddes med två parallella föreläsningar där deltagarna valde spår utifrån intresse och ålder på elever de dagligen möter.

LegiLexi

Sofia Norén berättade om LegiLexi, en icke vinstdrivande stiftelse med visionen att alla barn ska lära sig att läsa ordentligt under lågstadiet i svenska skolan. Att inte ”stanna” vid kartläggningen utan få hjälp att analysera resultaten och hitta övningar som är utformade för att komma igång med träningen av en specifik läsfärdighet är något som LegiLexi eftersträvar. LegiLexi hjälper dig alltså att anpassa din undervisning utifrån de elever just du har i ditt klassrum. Här följer ett filmklipp för dig som är intresserad av att ta del av tankarna bakom LegiLexi: http://youtu.be/R199MSGFltQ

Vägen från fonologisk medvetenhet till god läsförståelse!Sofia tipsade om E-boken Lära barn att läsa, https://www.legilexi.org/media/1462/lara-lasa_stora_komplett-webb.pdf. Vikten av högläsning lyftes och Sofia meddelade utifrån ett föräldraperspektiv att föräldrar lätt förskönar bilden av hur ofta de läser för sina barn och jämförde med vad vi svarar på frågan kring hur många glas vin vi dricker på en vecka. Sofia slog även ett slag för läslovet och hur LegiLexi inspirerar till läsning under loven, https://www.jagharlast.se.

Alla kan skriva

Martin Tiberg berättar om projektet Alla kan skriva!I ett annat rum berättade Martin Tiberg om projektet Alla kan skriva vilket är ett forsknings- och utvecklingsprojekt som bland annat utvecklar skriv- och lärverktyget Invigos. Deltagarna fick skriva en argumenterande text för och emot betyg i årskurs 4 och det var full aktivitet och bra stämning. Tangentborden spelade oss dock ett spratt och några fick skriva sin text utan å, ä, och ö. Läs mer om projektet: http://www.alla-kan-skriva.se/

På måndag den 8 oktober startar vi upp en pilot med Alla kan skriva, är du intresserad finns det platser kvar, läs mer om detta: https://skoldatateket.stockholm.se/alla-kan-skriva-delta-i-pilot

Mat och mingel

En mycket uppskattad libanesisk buffé väntade klockan 18.15 och förutom god mat så fanns tid för mingel. Flera av deltagarna knöt nya kontakter och några hittade dessutom kurskamrater sedan lång tid tillbaka!

IMG_0911 Skoldatatekets studio på Trekantsvägen 3 i Liljeholmen IMG_0951

Skoldatateket presenterar

I slutet av kvällen presenterade Skoldatateket Stockholm sin verksamhet och vi klippte bandet för att inviga studion – vår nyrenoverade kurslokal med fokus på en tillgänglig lärmiljö.QR-kod facebook Kurser blev fullbokade, lånekontrakt skrevs, bubbel dracks, VR-glasögon testades och en chokladvinst delades ut till en av deltagarna som under kvällen hade gått in och gillat vår Facebooksida. Målet vid årskiftet är 1000 gillningar, kanske blir det vinst även då så gilla gärna vår sida! :).

Fin feedback trillar nu in under pågående utvärdering med kommentarer som: – Fantastisk mat!!! – Ni är super, tack för trevlig kväll! – Proffsigt!

Tack igen till er som kom och spred god stämning och till er som inte hade möjlighet att komma – varmt välkomna en annan dag! Kursutbud, lathundar, bildstöd med mera hittar ni på vår hemsida: https://skoldatateket.stockholm.se/

Sist men inte minst vill vi flagga för nästa Pedagogiska café som äger rum den 17 oktober med tema Digital kompetens!

/Skoldatateket Stockholm, Medioteket

Specialpedagogik och digitala verktyg i fokus!

Under kvällen visar vi vår nyrenoverade studio där ni i en tillgänglig lärmiljö kan delta i någon av våra kurser framöver! Om kurserna kan du läsa på vår hemsida skoldatateket.stockholm.se

Under kvällen visar vi vår nyrenoverade studio där ni i en tillgänglig lärmiljö kan delta i någon av våra kurser framöver! Om kurserna kan du läsa på vår hemsida skoldatateket.stockholm.se

Välkomna till Specialpedagogiskt Café!

Är du nyanställd i staden eller nyfiken på vad vi på Skoldatateket Stockholm erbjuder? Onsdagen den 3 oktober bjuder vi in till en kväll där vi berättar om vår förfinansierade verksamhet, minglar och äter tillsammans samt lyssnar på inbjudna gästföreläsare!

Gästföreläsare denna kväll är Sofia Norén från LegiLexi och Martin Tiberg från Alla kan skriva. Du väljer själv vem av dem du lyssnar på under kvällen.

 

Kvällens program:
17.00-18.15 Lyssna till LegiLexi (åk 1-3) eller Alla kan skriva (åk 4-9). Läs mer nedan!
18.15-19.00 Mingel och mat
19.00-19.30 Skoldatateket presenterar sin verksamhet
19.30-20.00 Besök Studion, Skoldatatekets visningslokal

LegiLexi är en icke vinstdrivande stiftelse med visionen att alla barn ska lära sig att läsa ordentligt under lågstadiet vilket gör att denna visning främst är för dig som pedagog i årskurs 1-3. Legi Lexi erbjuder kompetensutveckling och stöd för pedagoger med användarvänliga verktyg, inspiration och bra material att använda i läsundervisningen. Vi på Medioteket kommer längre fram att tillsammans med Sofia Norén erbjuda fler träffar för er som har kommit igång. Nyfiken redan nu, läs mer på http://www.legilexi.org

Alla kan skriva är ett projekt som främst vänder sig till dig som pedagog i årskurs 4-9. I detta forsknings- och utvecklingsprojekt kan du testa skriv- och lärverktyget Invigos. Syftet med Invigos är att arbeta språkutvecklande  och på så sätt öka elevers skrivförmåga, motivation och måluppfyllelse i alla ämnen. Martin kommer att berätta om detta under kvällen men du kan redan nu läsa mer på: http://www.alla-kan-skriva.se/ och https://www.invigos.se/.

Skoldatateket startar även ett pilotprojekt tillsammans med Invigos den 8 oktober. Vi kommer berätta mer under kvällen men är du redan nu intresserad kan du gå in och läsa om projektet på vår hemsida: https://skoldatateket.stockholm.se/alla-kan-skriva-delta-i-pilot. Här har vi platser kvar som du kan anmäla dig till oavsett om du kommer på Specialpedagogiskt café eller ej – kontakta oss vid frågor.

Låter kvällen intressant? Anmäl dig här (det finns ett fåtal platser kvar).

Kostnad: Kostnadsfritt men anmälan krävs då vi bjuder på mat!
Plats: Medioteket, Trekantsvägen 3, plan 5, Liljeholmen
Information: skoldatateket@stockholm.se
Besök även oss på: facebook.com/Skoldatateket

Hoppas vi ses den här kvällen eller vid annat tillfälle!

/Skoldatateket
Camilla, Karin, Sara, Patrik och Peder

Har du koll på stadens kulturerbjudanden till skolan?

Men hjälp av stadens fria utbud eller kraftigt subventionerade resurser kan du fördjupa och vidga undervisningen med subventionerade författarbesök, skolbio, kulturupplevelser, dramaturgi och filmpedagogik.  Vi tipsar om vad som är på gång under hösten.

Under kvällen får du bland annat höra: journalisten och författaren Annelie Drewsen pratar om Att göra sin röst hörd. Mediotekets filmgrupp berättar om filmerbjudanden och filmpedagogik. Nyheter från Cirkulationsbiblioteket, som numera även kan erbjuda gymnasiet klassuppsättningar. Kulturerbjudanden från Kulan.

Kvällens program

Annelie Drewsen

Annelie Drewsen är författare och journalist, men har tidigare arbetat som lärare på Språkintroduktion. Hon gör regelbundet författarbesök och håller i skrivarverkstäder på skolor runtom i landet, särskilt i grupper med nyanlända elever. Fler av hennes lättlästa böcker handlar om ungdomar som kommit till Sverige ensamma, till exempel serien om Amina, ”Lever du?” och ”Dagboken”.

IMG_2245 minskat
Annelie berättar om hur hon arbetar med skrivande tillsammans med nyanlända barn och ungdomar, till exempel inom ramen för Läsning pågår eller Skapande skola. Hur får man igång elevernas skrivande? Tänk om de inte vill skriva? Hur stärker man deras egna röster? Hur blir elevernas berättelse hörda utanför klassrummet? Det blir konkreta exempel på samarbetsformer, upplägg och vad författarsamarbeten kan resultera i. lasning_pagar_web Läsning pågår erbjuder skolor i Stockholms stad subventionerade författarbesök, gäller årskurs 5, 8 och gymnasiet.

Mediotekets filmgrupp

Informerar om kostnadsfria kompetensutvecklingen på filmens område och en fantastisk skolbiokampanj, klasser erbjuds att gå utan kostnad på några utvalda filmer, bland annat filmen Amatörer av regissören Gabriela Pichler. Manuset är ett samarbete mellan Pichler och författaren Jonas Hassen Khemiri.

Läraren Sherri Ullgren Short från Enskedefältets skola berättar hur hon använders sig av skolbio för att ge eleverna nya perspektiv. I sina ämnen no, teknik, engelska och film låter hon eleverna själva göra film för att variera sätten att lära sig på. Vill du redan nu läsa mer om hur Sherri arbetar har Pedagog Stockholm nyligen skrivit en artikel om hur Sherri arbetar med film.

Höstens erbjudanden från Kulan

Elisabeth Söder från Kulan tipsar och informerar om aktuella erbjudanden; Kulanpremien som alla skolor i Stockholm kan använda, Utbuds och inspirationsdagen Kolla Kultur och aktuella Kulankampanjer.

kulanskrämklipp

Kontakt och anmälan

Anmälan: https://websurvey.textalk.se/start.php?ID=114941
Datum:19 september. Program mellan 17.00-20.00. Förtäring serveras i pausen
Plats: Medioteket, Trekantsvägen 3, 5 trappor Liljeholmen
Pedagogiskt café är utan kostnad men eftersom vi bjuder på förtäring är det viktigt att du anmäler dig så att vi vet hur många som ska äta.

Nya skrivningar i läroplanen, digital kompetens

Fullsatt Pedagogiskt café på temat Digital kompetens. Vi hade deltagare både från förskola och skola! Den gemensamma nämnaren var ett sug efter att få mer kött på benen om Digital kompetens som nu skrivs in i alla läroplaner. När vi jämförde förskolans och skolans nya skrivningar kunde vi ändå se tydliga paralleller, samt vikten för förskolan att veta var kunskapsområdet tar vägen senare i skolan och omvänt; för skolan att ha insikt om vad barnen har med sig. Robotek8
Efter mat- och fikapaus laddades det för olika workshops, många hade stor vånda att välja bort pass och bara välja två… Ivern mellan passen var påtaglig och efterfrågan på en upprepning av kvällen var stor, en ville ju få möjlighet att gå på alla passen och tipsa kollegor. Kul tycker vi på Pedagogiskt café som funderar på en upprepning i höst.

Robotek9
Nedan följer glimtar från de workshoppass som erbjöds denna kväll:

Multimodal presentation

Genom att erbjuda eleven flera olika sätt att kommunicera sina kunskaper ökar vi möjligheten att visa de kunskaper som är relevanta för bedömningen. Att inte begränsas av en skrivsvårighet då det är kunskaper inom historia som ska bedömas är en positiv effekt av bruk av rätt pedagogiskt verktyg. I våra reviderade styrdokument hittar vi flera förändringar som på olika sätt behandlar digitalisering. På olika sätt beskrivs bland annat hur barn och elever ska få möjlighet att arbeta med digitala verktyg för att kommunicera och uttrycka sig och sina kunskaper. Under kvällens pass ”Multimodala verktyg” diskuterades begreppet multimodalitet och hur vi med digitala verktyg kan låta eleverna arbeta med presentationer där de använder text, tal, bild, film och ljud för att uttrycka sig.

robotek10

Efter en genomgång av begreppet och en titt på styrdokument och forskning presenterades några olika verktyg lämpade för multimodal presentation. Besökande pedagoger fick möjlighet att själva jobba multimodalt genom appen Book Creator.

robotek1

Programmera med microbit

Deltagarna fick testa att programmera med Microbit som är ett litet mikrokontrollerkort som är framtaget just för programmeringslaborationer. Microbiten har många inbyggda komponenter som går att styra som till exempel knappar, sensorer och en display. Vi pratade lite om hur den används i undervisningen, att skapa egna program utifrån olika syften och mål.

robotek2

Deltagarna fick skapa ett eget program för ett reaktionsspel som gick ut på att en knapp ska tryckas ner så snabbt som möjligt när en symbol visas på displayen, därefter visar den vem som var snabbast. Detta programmerades med hjälp av visuell programmering (blockprogrammering) i en miljö som går att använda fritt både på datorn och mobila enheter.  

robotek3

 Analog programmering – datalogisk förståelse

Här fick deltagarna grunden i att förstå programmeringens betydelse för en dator och det datalogiska sättet att ge instruktioner:  Kronologiskt, tydligt och mot ett väl formulerat mål. Vad är en algoritm? Ett kommando? En bugg? Vi prövade att legoprogrammera varandra med instruktioner.

robotek4

Vi använde en färdigritad algoritm på golvet till att sortera oss. Utdatat (resultatet) är helt beroende av att vi ger rätt indata. Mät ett värde i taget mot ett annat i flera steg och vips stod alla deltagare i bokstavsordning i slutet.robotek5

Programmering med robotar och digitala verktyg

Det här blev ett riktigt smörgåsbord! Många av deltagarna byggde nu på sin kunskap om datalogiskt tänkande från första workshoppasset med att testa digital programmering på flera olika sätt. BlueBots som behöver pilkommandon, den runda Sprk+ som rullar fram efter antingen direktstyrning, förritad instruktion, blockprogrammering eller efter textbaserad kod! Den mest kreativa stationen kan ha varit den med Makey Makey. Ikväll använde vi färdiga program på datorn  med trummor och pianotangenter som kan ersättas av egenkopplade ”tangenter”,  dvs allt som kunde få den svaga strömkretsen att slutas och signalen nå fram till programmet. Bananer, kollegans hand, ett glas vatten… Inspireras gärna av allt spännande man kan göra på Makey Makeys egen webbsida

robotek7

Mediotekets torsdaglabb har temat Makey Makey och Scratch  i maj

Anmäla er och kom!

Varmt välkomna!

Mediotekets digitalt lärande grupp, Katrin , Linda, Patrik, Jacob och Johan

Demokratiuppdraget och arbetet inför valet

Kan vi ta vår demokrati för given? Hur rustar vi eleverna till demokratiska och engagerade samhällsmedborgare? På vårt nästa Pedagogiska café den 21 mars har vi bjudit in tre aktörer som på olika sätt arbetar med att engagera unga människor.

om-ungdomsparlamentet-top_0

  • Jan Perciwall, lärare på Kungsholmens västra gymnasium och eleverna Jalinda och Ali .
  • Stina Oscarsson, regissör och kulturdebattör och författare till Tror du att du kan förändra världen utan att anstränga dig?
  • Charlotta Granath och Karin Aaseby som representerar föreningen Demokratibygget 

Under kvällen lottar vi ut böcker av våra föreläsare .Vi garanterar att minst en representant från varje skola får med sig böcker av föreläsarna.  Här anmäler du dig till kvällen

Stina Oscarsson

tror-du-att
Stina Oscarsson har tidigare skrivit ett blogginlägg med samma titel som boken , Tror du att du kan förändra världen utan att anstränga dig?  ”Man skulle kunna säga att det är en handbok i just detta: hur vi ska upprätthålla demokratin? Den är riktad inte minst mot unga människor. Det är den bok jag själv velat läsa när jag var i tonåren för att få inspiration till vad det innebär att vara medborgare! Ett resonemang om konst och motstånd, samtal, frihet och demokrati. Utgångspunkten är Gene Sharps 198 metoder att förändra världen utan våld”

lassgård

Medioteket filmade från Stinas bokrelease på Södra teatern. En manifestation där artister, aktivister, journalister, politiker, arbetare, arbetssökande och andra vanliga människor läste exempel ur boken. Ett kraftfullt ställningstagande för att svaret på den urholkning av demokratin vi nu ser måste vara mer demokrati. Inte mindre.

lassgård

På scenen var bl.a  Stina Wollter, Lena Endre, Pia Sundhage, Rolf Lassgård, Suzanne Osten, Arne Ruth och Tove Folkesson. Alla hade fått välja en av Gene Sharps 198 metoder och berätta om ett exempel på den metoden som hänt på riktigt. Varje inläst avsnitt i filmen står för sig själv för vidare samtal i klassrummet. Varsågod, bokrelase av Tror du att du kan förändra världen utan att anstränga dig?

Ungdomsparlamentet

donka-016b

Elever och och läraren Jan Perciwall berättar hur de arbetar med demokrati och vad deltagande i Ungdomsparlamentet har betytt för dem.

Mobil stories skriver i sitt reportage från elevernas plenarsession i stadshuset  ”De sätter sextrakasserier och rasism på politikernas agenda”, ”Tuvalisa och Ali var några av ungdomarna som fick chansen att vara med och sätta agendan för den politiska debatten i Stockholm på torsdagen, när Ungdomsparlamentet intog Stadshuset”. Du kan läsa hela artikeln på mobilestories.se. Foto Lotta Bergseth

Ungdomsparlamentet är en demokratisatsning för gymnasieskolor i Stockholm.Varje år skriver 1000 elever motioner med politiska förslag till hur Stockholm ska utvecklas på olika områden. Varje höst avslutas Ungdomsparlamentet med en högtidlig debatt i Stockholms Stadshus. Det är de deltagande eleverna som själva röstar fram vilka ämnen som ska diskuteras inför varje nytt Ungdomsparlament.

Det är bara gymnasieklasser som erbjuds att delta i stadshuset men oavsett vilka årskurser du har får du många konkreta förslag på hur du kan arbeta för att levandegöra politiska beslut.

ung 3

Demokratibygget, konsten att göra skillnad tillsammans

18121183_536160093438410_2249627188455627084_o

Charlotta Granath och Karin Aaseby från Demokratibygget visar hur vi kan lära ut demokrati på andra platser än bara på SO-lektionerna och särskilt för de yngre barnen.

18835554_565557427165343_3139761659943951434_n

Demokratibygget är en ideell organisation som rustar barn och unga med kunskap och verktyg för delaktighet i det demokratiska samhället. Från Demokratibyggets webbplats ”I Sverige har barn och unga idag inte jämlika förutsättningar för att utveckla sina demokratiska kompetenser. För att bygga ett hållbart demokratiskt samhälle behöver alla medborgare rustas med kunskaper, färdigheter och självförtroende till en aktiv roll i samhällsutvecklingen. Skolan har i det här sammanhanget en mycket viktig kompensatorisk uppgift och ett uttalat demokratiuppdrag. Ett uppdrag som behöver prioriteras, vitaliseras och göras relevant för elevernas vardag idag.”

22450094_640556469665438_7134701385515697760_n

Pedagogiskt cafe mars

Tid: 21 mars kl.17-20.00
Plats: Medioteket, Trekantsvägen 3, plan 5. Liljeholmen
Målgrupp:lärare och skolbibliotekarier
Kostnad: Kostnadsfritt, men eftersom vi bjuder på mat är din anmälan viktig. Meddela oss vid förhinder
Här anmäler du dig till kvällen

Varmt välkomna till en kväll i demokratins tjänst
Elisabeth Söder
för Mediotekets Pedagogiskt café grupp