Ett café med wowfaktor

Förra veckan hade vi  vårens första Pedagogiska Café , en kväll kring litteracitet – att läsa på olika sätt. Tre olika pedagoger från olika skolor och olika  åldersgrupper stod för kvällens program – och det blev en kväll med Wov-faktor!

Jag tror att vi alla var fulla av inspiration, beundran och beslutsamhet när vi gick hem – det här vill och kan vi jobba med!

Skolbibliotek som stöd i språk- och läsutveckling
Anne-Marie Roos skolbibliotekarie från Björkhagsskolan visade med bilder, glädje och engagemang hur hon  inspirerar, skapar förutsättningar och lockar elever till läsning. Ta del av Anne-Maries presentation här Skapa läslust 2

Vi har också kulor i hjärtat
Maria Åfeldt, lärare i svenska berättade om hur hon, med en kollega, jobbat med högstadieeleverna på  Årstaskolan kring det estetiska berättandet – sambandet mellan text och bild.
De har utgått från boken Kulor i hjärtat och utifrån den diskuterat, skrivit
texter och skapat filmer med hjälp av sina ipads. Filmer som finns upplagda på Årstaskolans Kunskapshubben. Ett väldokumenterat och
välstrukturerat arbetssätt där man verkligen gått på djupet, som Maria kunde
både visa och berätta så att vi alla kände ”Ja! Ja så här kan man göra!” Här kan du ser hur lärare och elever arbetade:   FETT_20131

 

Pekböcker på gymnasiet?
Efter matpausen var det Katarina Lyckens Ruters tur och hon höll oss trollbundna ända fram till slutet av kvällen. Hon berättade med stort engagemang om tre olika projekt hon jobbat med i sin gymnasieklass på Östra Real :

Om att läsa e-böcker med eleverna och jämföra med läsandet
av pappersböcker – fördelar och nackdelar med bägge.

Om hur de jobbat med att definiera vad som är en moderna
klassiker, vad som gör en bok till en klassiker och vilka böcker eleverna tror
blir moderna klassiker av det som skrivits idag. Hur elevernas arbete med att läsa och funder kring uppgiften moderna klassiker kan du följa i deras blogg .

Om det nya projektet som görs i samarbete med Hjulsta
grundskola kring alla ALMA-pristagare, webbplatsen Världens Alma  .
Läsa de olika författarna och lära och inspireras av de organisationer som fått priset. Bl.a. illustrerade Katarina  hur man med hjälp av en pekbok av Isol  ( pristagare 2013) kan lära gymnasieelever att verkligen förstå det där med berättarperspektiv och förförståelsens betydelse  för hur man tolkar en text eller bild. Här är Katarinas presentation

 

Vi avslutade kvällen med en kort presentation av
Cirkulationsbibliotekets blogg – en hjälp för Stockholms pedagoger att få tag
på de böcker man behöver och vill ha i sitt litteracitetsarbete.

När klockan slagit åtta tömdes Medioteket och femtio nöjda
pedagoger kunde ta sig hem med en mängd nya tankar och exempel för framtiden.

Tänk att vi har så häftiga och kunniga människor i Stockholms
skolor! Från de första skolåren och upp till gymnasiet.

Inlägget har skrivits av Kia Knutsson-Norberg från Pedagogiskt Café gruppen och Mediotekets Cirkulationsbibliotek.

 

Vill du läsa mer om kvällen och få tips har vi samlat presentationer och länkar från kvällen på Caféewikin  . Pedagogiskt café finns även på facebook  

/Elisabeth

 

 

 

2 kommentarer

  1. Toura Hägnesten, 11 februari 2014

    Det låter som att det var en mycket lyckad kväll! Jag kan berätta att mina deltagare i dagens workshop runt reciproka lässtrategier (de tillhör Språkpaketet 2013) berättad om ”ankboken” och dess olika berättarjag beroende på om man läste framifrån eller bakifrån.

Lämna ett svar till Toura Hägnesten Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.