Berätta med ord, bild och ljud

Redan i årskurs 1 ska eleverna skapa och bearbeta texter där ord och bild samspelar. I årskurs 4- 6 ska även ljud användas. På Pedagogiskt cafés senaste träff,  Får jag berätta på mitt sätt?  presenterade Kia, Toura, Katrin och Elisabet från  Medioteket ett arbetssätt där eleverna får kombinera val av bok, skriftligt berättande, animering och göra film i en skapande helhet. Det blev så bra att det nu finns möjlighet att anmäla sig till en studiedag med ett fördjupat innehåll.

Bildens betydelse för en bok

kia

Kia Knutsson Norberg lyfte fram bildens betydelse för en berättelse. När jobbade du med bilderna i en bok senast?  Pratar du och dina elever på samma sätt om bilder som om texter?

Är bilden stämningsskapande, symbolisk?  Tillför bilden unik information? Samspelar bilden med texten och gör boken roligare? Läskigare? Eller lever den ett eget liv med en alldeles egen berättelse? 

En bilderbok är som ett tvåstämmigt musikstycke. Två röster i ett unikt samarbete som tar sig olika ut beroende på syfte. I en del böcker kompletterar bilden texten och ger en fördjupad information till texten. Ibland är det tvärtom och bilden säger något annat en texten. För elever som inte läser så bra än tar bilden dem igenom lager av språkliga svårigheter.

hugo cabret

Böcker som ingår i studiedagen 

En del av de böcker som Kia pratade om kommer även att vara med under studiedagen: Gatans prins av Dominique Mwankuni, Det röda trädet av Shaun Tan,  Om detta talar man endast med kaniner av Anna Höglund  och Det är inte min hatt av Jon Klasse. Alla  uppräknade böckerna finns att låna i gruppuppsättning till lärare i Stockholms skolor hos Cirkulationsbiblioteket.

Att bearbeta, nyansera och bygga ut en text

acafe4

Toura Hägnesten var med och skapade upplägget Berätta med ord, bild och ljud för att möta de kunskapskrav som finns i kursplanen för svenska och svenska som andra språk. Toura arbetar med kompetensutveckling  inom Stockholms stads språk och lässatsning. Du har säkert läst hennes blogg på samma tema. Toura fokuserar på två formuleringar som återfinns i Skolverkets Bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling:

  • I den fortsatta undervisningen kan läraren uppmuntra eleven att utveckla innehållet mer i sina texter. (berättande text)
  • I undervisningen behöver läraren ta upp hur man bygger ut ett innehåll. (beskrivande text)

Att det behövs stöd för att vi måste skriva mer om att kombinera bild och text  blir tydligt i en sökning på nätet. Söder du på läroplanen på viktiga termer får du följande resultat: Språk – 297 träffar, Uppbyggnad – 92 träffar, Text – 31 träffar, Bearbeta texter – 14 träffar, Textuppbyggnad – 2 träffar, Kombinerar ord, bild och ljud – 6 träffar. Men bara 5 träffar på Ord och bild samspelar och 4 träffar på Ord, bild och ljud samspelar.

Som en del av en tänkt helhet med bild-text-animering-film tar sig Toura an hur vi kan lärare kan stödja eleverna i att utveckla en text.  Vi fick pröva att utveckla meningen ”jag hade planerat utflykter” och lägga upp texterna på den padlet som Toura skapat för kvällen. Vill du läsa mer om hur du kan använda Padlet i undervisningen för att involvera kollegor och elever rekommender vi Mikael Bruérs  blogginlägg .

Vi blev mycket kreativa som ni ser på bilden med våra förslag. Under den kommande studiedagen kommer vi också få exempel på innebörden i textutvecklande och textförstärkande arbete. Vad händer med en text när vi bearbetar den? Bygg ut, utveckla, dra ifrån och nyansera texten. Det är innehållet som är viktigt, inte verktyget.

Animera texten

katrin padlet

Tänk om du kunde påverka slutet i boken eller ändra den där scenen i mitten? Vad hade hänt om figuren i boken hamnade någon annanstans, om du själv var med i berättelsen. Katrin Jäverbring, it-pedagog på Medioteket visade appen Puppet Pals. Med den kan eleverna skapa egna animerade berättelser enkelt och snabbt med karaktärer och miljöer som finns i appen.

 Puppet Pals är gratis men om du och eleverna tycker att det är ett roligt sätt att arbeta kan du köpa till  Director´s cut . Då får du fler bakgrunder och karaktärer att välja bland och framförallt, du kan lägga in egna bilder. Ta ett kort och rita av konturen på det/den du vill lägga in i filmen. I bilden med bron ser du en scen där Katrin lagt  in ett foto på vår kollega Linda och två bokillustrationer . När eleverna har gjort sina filmer kan ni ladda upp dem på Youtube och ordna filmfestival med popcorn.

linda2

I filmen har våra kollegor från Malmö låtit barn testa de möjligheter som finns i Puppet Pals. 

Vad vill du förmedla med filmen?

jonsved

Mediotekets filmpedagog Elisabet Jonsved slår ett slag för filmtrailers. Vad händer med berättelsen när vi gör om den till en kort film? Filmtrailers på iMovie är en berättarform med snabba klipp och musik. Det finns färdiga mallar med olika genrer som skräck, romantik ……Bilder och musik är det viktigaste i trailern, du får inte med mycket text.

Pröva hur texten påverkas av att de olika mallarna som finns att välja på. Börja med att skriva en storyboard, ta bilder med iPadens kamera och välj sedan trailers i iMovie. iPaden har ett färdigt dramaturgipaket som du inte kan påverka . Välj bilder och lägg in korta meningar. I iPaden är det musiken som påverkar hur du upplever texten. Att göra en trailer är kul och eleverna hinner med det under ett lektionspass.

Vill du prova på upplägget?

Nu finns chansen att boka platser till dig eller ett arbetslag måndagen den 28/11 då vi testkör studiedagen Berätta med ord, bild och film. Läs mer i vår inbjudan Berätta med ord bild och ljud 28 nov Testdagen är kostnadsfri och det är ett begränsat antal platser. Först till kvarn, välkomna med er anmälan  https://websurvey.textalk.se/se/answer/survey.php?surveyID=100883 

Elisabeth Söder, medlem i Mediotekets Pedagogiska cafégrupp

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.