Det här händer i skolan när du arbetar i Astrid Lindgrens anda

I onsdag träffades vi – och delade med oss – på temat  Världen in i klassrummet. Först ut var Cilla Dalén, skolbibliotekarie från Hjulsta grundskola. Cilla berättade om glädjen som sprider sig i skolan när de arbetar med författare, bilderbokskonstnärer och läsfrämjare som verkar i Astrid Lindgrens anda med högstaaaaaa konstnärliga värde.

Cilla Fyrorna

All förändring börjar med barnen

Pedagogerna har valt att arbeta med författare som fått ALMA priset.  Ett pris instiftat för att hedra Astrid Lindgrens minne och öka intresset för barn- och ungdomslitteratur. Ett litteraturpris som kanske är finare än Nobels litteraturpris eftersom det också krävs att författaren, illustratören eller berättaren skall verka i Astrid Lindgrens anda, text och bild ska genomsyras av humanism och värna om demokratiska värderingar.

Världens Alma

För tredje året i rad genomför Hjulsta grundskola ett projekt som de kallar Världens Alma. De flesta klasslärare och ämneslärare i svenska och engelska brukar var med. På vårterminen läser de litteratur av ALMA-pristagaren och Astrid Lindgren. Böcker som lämpar sig för boksamtal a la Chambers , god litteratur öppnar sig för många tolkningar. Vi på Pedagogiskt café rekommenderar varmt webbplatsen Världens Alma, både för tips på god världslitteratur, pedagogiska upplägg och lässtrategier. Hjulsta skola har även instiftat en egen ALMA-pristävling.  Eleverna tävlar i följande kategorier: bilderbok där text och bild är lika viktigt, novell och poesisamling. Vinnarna  får fina bokpriser.

Alla Almaparistagarnas böcker kan lånas i gruppuppsättning från Cirkulationsbiblioteket. Läsguider till författarna och deras verk finns på ALMA-prisets webbsida.

Litteratur som inspirerar till  skapande

De pedagoger och klasser som vill fortsätta arbetet och inspirerats till eget skapande kan gestalta läsupplevelsen i den årligen återkommande  ALMA-utställningen i skolan.

alma 7

Kunskapsdelning är viktigt

Just nu flyr och flyttar människor mer än någonsin i världen, tillfälligt eller för livet, frivilligt eller av tvång. Därför är det viktigt att skolan också funderar på vilka färdigheter och kunskaper som är viktiga, oavsett land och nationalitet.

På Hjulsta skola har många elever anknytning till Somalia. Tänk om de flyttar tillbaka till Somalia igen. Vad får de med sig från Sverige? Om de skall vara med och bygga upp sitt land, vad behövs då? Att informera och sprida information är viktigt. Eftersom Cilla är skolbibliotekarie så ligger informationssökning henne varmt om hjärtat. I en klass med elever med somalisk  bakgrund fick hon eleverna engagerade i att informera om Astrid Lindgren, ALMA-Priset och läsfrämjarna Praensa för somaliska Wikipedia. Mer om det arbetet kan du läsa om i Cillas blogginlägg:  Vad gör de i biblioteket?

Gruppfoto_Hjulsta_grundskola

I årskurs 5 gjorde eleverna ett stort arbete i Wikimini. Eleverna lärde sig om källor och källhantering. Eftersom genrepedagogik genomsyrar skolan blev Wikimini ett ypperligt tillfälle att prata om faktatexter och vad som krävs av texten i ett uppslagsverk. Eleverna läste bilderböcker av ALMA-pristagare och lade upp information om dem i Wikiminin. Om det arbetet kan du också läsa i bloggen Vad gör de i skolbiblioteket?

wikiminibild

I skolan arbetar proffsiga pedagoger som valt att arbeta där och eleverna trivs. Men som Cilla sa ” Vi är lite perifera i förorten, eleverna kan känna att de är lite ute och fråga skolans personal varför de arbetar i skolan, fick du inget annat jobb?” Därför är det viktigt med besök utifrån med hög status som ALMA pristagare. På bilderna ser du Meg Rossof på besök i Hjulsta grundskola. Vem som står på skolans scenen i vår, tillsammans med skolbibliotekarien  och dragspelaren Cilla, får vi reda på den 4 april då Kulturrådet berättar vem 2017 års ALMA-pristagare är.

Cilla Allsång . Cilla Vildsvinen MetroklänningFör Pedagogiskt cafégruppen, Elisabeth Söder. Nästa inlägg handlar om Kias presentation om En bok i världen  

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.