Bilden som informationskälla

På vårt Pedagogiska cafe Sant, falskt eller mitt i mellan? visade Mediepedagogerna Elisabet Jonsved och mediepedagogen Elin Jönsson hur lätt det är att ljuga och vilseleda med bilder. Elisabet och Elin presenterade under kvällen materialet Bilder och propaganda som de tagit fram för Statens medieråd

resa genom tiden

Texterna i våra medieflöden ersätts alltmer av bilder

Bilden med löpsedlar från Göteborgsposten är från 1862 fram till nutid. Det är 25 år mellan varje bild. Svarta streck och kryss betyder att det varit en bild där.

En bild säger mer än tusen ord

Bilder är kraftfulla bärare av budskap. Att bilden är ett starkt påtryckningsmedel vet vi. När bilden på 9 åriga Kim Phuc publicerades i media 1972 svängde opinionen kraftigt för att USA skulle lämna Vietnam. Närmare i tid har vi bilden som vi alla har på näthinnan, bilden på treåriga Aylan Kurdis döda kropp på badstranden i turkiska semesterorten Bodrum, på flykt från kriget i Syrien.

napalmEtt fotografi från Sverige som fick stor uppmärksamhet i internationella media var Isabella Lövins bild när hon undertecknade ett förslag till ny klimatlag omgiven av enbart kvinnor som ett svar på Donald Trumps bild när han inskränkte kvinnors aborträtt omgiven av män. Hade Isabella Lövin skrivit ett debattinlägg om detta hade det säkert inte fått samma spridning som bilden fick. Det fick ju också Donald Trump att svara med en bild omgiven av kvinnliga makthavare. Bilderna är från Expressen. 


trumo mänkvinnlig ministerTrump

Bilden som propaganda

Bilders budskap kan bli farliga när extremister använder dem för att värva sympatisörer. Bilder är effektiva bärare av budskap. I många fall kan de spela direkt på våra känslor, vilket kan göra oss mindre kritiska till det budskap som förmedlas. För att få god motståndskraft mot antidemokratisk propaganda behöver vi bli duktiga på att förstå hur propagandabilder och propagandafilmer är uppbyggda. Genom att börja reflektera aktivt över detta, och sätta ord på det vi ser, blir vi skickligare på att upptäcka hur det bakom en bild eller film kan dölja sig ett ideologiskt budskap som vi kanske inte uppfattade från början.

IS är duktiga både på att skanna av sin målgrupp och leverera vad de tycker om se. Under kvällen fick vi se en värvningsfilm av IS,  KHILAFAH klart inspirerade av filmer som Mad Max och som det verkar med samma avancerade teknik. Långt ifrån de suddiga svartvita filmer med kidnappade västerlänningar vi ser på nyheterna. För ungdomar som upplever sig vara i ett utanförskap i väst är det lätt att föreställa sig lockelsen av att få vara en del i IS efter att ha sett filmen som IS sprider i sociala media.

call of duty

Politisk propaganda

Inför Storbritanniens omröstning till Brexit var det här en av de affischer som användes för att tydliggöra vad ett fortsatt medlemskap i EU skulle innebära. Tidigare hade vi valaffischer och megafon i demonstrationståget för att sprida vårt budskap. Nu går det snabbt och enkelt att via sociala media att sprida sin röst. Åsikter som vi sedan sprider vidare i vår filterbubbla. Vi delar, vi gillar och blir en del i propagandaspelet. Enligt nyligen publicerade undersökningar om svenska ungdomars medievanor så läser de mer nyheter är för några år sedan. Men det är inte nyheter från traditionella media utan länkade nyhetsartiklar som spridits av vänner via sociala medier. Genom undersökningar vet vi också att de nyheter vi får från vänner anses ha högre trovärdighet. I vårt förra blogginlägg
Så här lär du dina elever att söka information och vara källkritiska berättade Linda Spolen om filterbubblor och faran med att enbart få information från våra närmsta vänner. 

breaking point

Fotomontage är en vanlig metod för att skapa avstånd till politikerna och vi och dom känsla. Vi ser paret Busch i förgrunden, de tittar uppåt, i bakgrunden ser vi en krigshärjad stad, rökmoln. Håller paret Busch i en selfiepinne och skrattar åt förödelsen?  

bush

Medierådets film

Statens Medieråd har låtit göra en en film om att tvättbjörnen är på väg att invadera Sverige. Låt eleverna analysera filmen och se om de är redo för det nya medielandskapet?  Hur är den upplagd dramaturgiskt, Vad kan vara bortklippt, Vad saknas? Vilka experter uttalar sig, är det relevant expertis?  Vilka känslor spelar de på?  

I metodmaterialet Propaganda och bilders makt som du kan jobba med i klassrummet finns lärarhandledning och elevhäfte Bild är ett språk och Konsten att övertyga. Modulerna fungerar bäst som en helhet men kan även användas separat. Vi rekommenderar materialet varmt, det finns många bilder och förslag på övningar. Detta blogginlägg ger bara en glimt från Pedagogiskt cafekvällen och det material som finns på Medierådet.

Bildcollage

Carola Rehn-Lindberg visade ett enkelt sätt att göra bildcollage med gratisappen Pic Kid. En enkel app utan reklam som barn från förskolans äldre årskurser kan använda. Carola använde appen för att stimulera elever att arbeta med text och bild. De hämtade tillåtna bilder från Nasa inför ett arbete med rymden och så satte barnen in sig själva i astronauternas rymddräkter. Carolas skola låter inte barnen själva leta efter bilder. De vill vara säkra på att de inte använder bilder som de inte har upphovsrätt till. Fria bilder hittar du exempelsvis på Pixabay och Stockholmskällan

 

IMG_0087 (2)

IMG_0962 (2)

FullSizeRender (11)

.

 

FullSizeRender (12)

P1020766

Inlägg från Sant, falskt eller mittimellan. På bilden syns Peter presentera kvällen och bilden med några av våra våra deltagare från cafekvällen gjorde Carola med Pic collage för att visa vad snabbt och enkelt det är att använda appen. Elisabeth Söder för Pedagogiskt cafegruppen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.