Vill du få fler flickor att bli intresserade av teknik?

Numera är det många tjejer som går tekniska utbildningar. Men vad arbetar de med när de är klara? Ja, inte som konstruktörer och uppfinnare. Kvinnor från KTH blir framförallt projektledare. 6% av alla patent är inlämnade av tjejer, en siffra som har varit relativt konstant de senaste 20 åren. Vad de tjejer som blir konstruktörer och söker patent uppfinner får du en bild av från Tekniska museets utställningskatalog Kvinnors uppfinningar

P1020948

En av våra gäster på Pedagogiskt café med makertema den 13 september är Harriet Aurell. Harriet skall prata om könsneutral teknik och hålla i en workshop som du sedan kan göra i klassrummet. För att upplägget skall vara genusneutralt är det enligt Harriet viktigt att:

  • Flickorna ska vara i fokus, teknik som passar flickor passar oftast även pojkar medan motsatsen sällan gäller
  • Framför allt rörliga saker konstrueras eftersom flickor sällan får lära sig mekanik
  • Inga tävlingar på grund av att pojkar har i regel försprång i tekniktävlingar

Orsaker till snedfördelning?

Vilka leksaker väljer vi till våra barn? Leksaksaffärernas montrar försöker vägleda oss att köpa lego till flickor som är inriktade på det social samspelet medan pojkarnas lego handlar om att bygga och konstruera. Flickornas lego är ofta hela figurer, killarnas lego är bitar som skall monteras för att bli en figur.

IMG_1664

Många flickor har svag tilltro till sin tekniska förmåga. Kan vi i leken föra in teknik och uppmuntra dem att konstruera saker som hörs, syns och rör sig så kanske omgivningens bekräftelse bidrar till att vi får fler kvinnliga konstruktörer och uppfinnare?

Har man som liten lekt exempelvis med kugghjul och sett hur ett litet kugghjul snurrar i ett större så är det inte så svårt att senare förstå hur utväxling fungerar. Har man inte med sig dessa bilder blir förståelsen svårare.

sddefault

Viktigt med mental presentation

Orsaken till att tjejer väljer att bort konstruktion menar Harriet är på grund av att de inte har någon mental presentation av de begrepp de möter i utbildningen. Hur ofta har de varit med och trimmat en motor och liknande? De måste memorera utan att ha praktisk erfarenhet. Räcker det med en bild för att få en mental presentation? Hur mycket bättre blir det med 3D? Tänk vilken skillnad det är att ha hållit och känt på objektet.

YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjEwMTczNjQ7czoxOiJ3IjtpOjU3NTtzOjE6ImgiO2k6MzgxO3M6MToiYyI7aTowO3M6MToicyI7aTowO3M6MToiayI7czo0MDoiZWUxMzE2ZWY0MDg5N2YzODZjNWYxNzIx

Tekniska utbildningar utformas fortfarande av män utifrån deras mentala presentationer, vad som är viktigt, roligt och har status. Studenter, kanske framförallt kvinnor som går på utbildningarna lär sig innantill utan att ha något att koppla till något de varit med om tidigare.

Vad krävs för att skolan skall bli könsneutral?

För att förskola och grundskola skall få fler tjejer att intressera sig för mekanik och konstruktion krävs att uppgiften är satt i ett sammanhang och att det finns utrymme för kreativt skapande menar Harriet. All kognitionsforskning visar att den viktigaste ingången till förståelse utgår från våra sinnen. En kurs som börjar med att förklara begrepp istället för att starta i andra änden tappar många deltagare. Vi har en tradition av att ord är finare än verkligheten och akademiska kunskaper värderas högre än praktiska kunskaper vilket gör att vi går miste om mycket osynlig kunskap.

IMG_1663

Mekaniska lösningar att börja med

Allt Harriet bygger är för att demonstrera mekaniska lösningar som: 

  • Rörelse, går att skapa på många sätt: Kugghjul,  hävstång, kammar med tryck, kan få saker att röra sig uppåt och nedåt, ex. strömbytare eller excentrisk placering, när man sätter fast något utanför centrum, bra för alla ting som du vill få att röra sig. Bilden är från Färgfabrikens utställning med Heri Dono.

3_dono_web

En utställning av Meri Dono på Färgfabriken byggde helt på den enkla principen, excentrisk placering och det är enkelt att se att Harriet inspirerats av Meri Donos figurer och rörelser.

P1020932

P1020951Petsons frustrationsmaskin är gjord för att visa hur en kan föra över kraft. Frustration eftersom man måste veva många varv . Men som tröst då och då har Harriet så finurligt rodnat att det trillar ned karameller.

13-1024x576

    • Ljus, det är bra att kunna parallell och seriekoppla. Veta vad det finns för komponenter för att få fram effekter, kunna tolka ett kretsschema.

  • Elektronik är svårt eftersom vi inte ser elektriciteten röra sig genom kretsen, vi ser bara effekten. I skolan är det bra att veta att det inte är farligt att laborera med elektricitet så länge det är batteriström. Många tänker att all el är farlig och måste överlämnas åt elektriker. Men så klart var försiktig så att det inte blir kortslutning då blir batterierna varma och i värsta fall eldsvåda. Detta gäller främst 9 voltsbatterier. Hur undvika kortslutning? Viktigt att hålla isär plus och minus. Det måste alltid finnas något som drar ström i kretsen, en belastning – motor, lysdiod etc. annars rör sig elektronerna för snabbt.

2013-11-11-20_11_15 elektronik

Harriet Aurells workshop på Pedagogiskt café

Till kvällen behöver vi trasiga leksaker, lätta ting och skräp eftersom vi skall bygga objekt som låter, rör sig och lyser.
Anmäl dig här

Några bilder som ger en förförståelse av workshopsdelen. Det du donerar blir objekt som deltagarna får ta med hem. Som tack kan vi erbjuda bilder på hur det du donerar får en ny skepnad.   

Kanske en gåmaskin?

P1020901

Eller en städrobot?

P1020895

vibrationsrobotar3

Så här arbetar MakerSheroes

IMG_5370-825x510

Harriet är engagerad i MakerSheroes ett projekt i teknik för kvinnor som skall lära ut detta till barn i socialt segregerade områden. Fokus ligger på innovation och att skapa praktisk erfarenhet av att arbeta med tekniska lösningar samt förståelse för dessa. Kvinnor och tjejer som kommer till Harriet verkstad får göra ting som väcker uppmärksamhet, det skall låta, lysa och röra sig. Då får tjejerna uppmärksamhet när de visar vad det gjort. Många av tjejerna tycker också om att lägga tid på det estetiska och därför är det viktigt att det finns pynt för att pryda tekniken.

Vad är makerkultur?

Ett ord som genomsyrar kvällens föredrag och workshops är maker. Så här skriver Carl Heath om fenomenet ” I makerkulturen är skapandet, uppfinnandet, fixandet, lagandet och experimenterandet av såväl fysiska som digitala saker ett centralt fokus. I makerörelsen finner man de som engagerar sig i skapande med allt ifrån robotik, elektronik, 3D-printing, programmering till hantverk med material som exempelvis trä, textil, plast eller lera.”

Carl Heath och Anders Thoresson gästar nästa Pedagogiska café den 11 oktober.  Då får vi lyssna på liveinspelning av podden Digitalsamtal. Kanske blir det tårta eftersom de samtidigt firar 100 avsnitt av podden.

Varmt välkomna!

Elisabeth Söder för Pedagogiskt cafégruppen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.