Pedagogiskt café med läsning i fokus
Förra veckan ordnade biblioteksgruppen sitt första egna pedagogiska café. Det bjöds på föreläsning om läsning med författaren och läraren Sara Lövestam, olika valbara pass och såklart god mat. Till biblioteksgruppens glädje var det fullt hus! Sara Lövestam pratade om hur hon blev en läsare och hur hon tänker kring sitt författarskap. Givetvis blev det en del funderingar kring grammatik också!
Uppdatering: Här kan du se Sara Lövestams föreläsning (obs. endast tillgänglig till den 20 maj).

Foto: Lotta Metcalfe
Deltagarna kunde välja mellan att lära sig mer om spelifiering, hur en kan bokdansa, hur arbetet med s.k. silent books kan se ut och hur det går att kombinera skönlitteratur (om monster!) med frågeställningar om källkritik.

Fotot: Lotta Metcalfe
Spelifiering är mer än vad en kanske tror och det går att få in spelmomenten i många av skolans läsfrämjande aktiviteter, digitalt eller analogt. Allt för att bidra till ökad läslust!
Att uttrycka en boks handling och känsla går utmärkt att göra med hjälp av dans. Det visade Jenny under sitt pass. Deltagarna hade ombetts att ta av sig skorna. Tur var väl det, för det blev intensiv dans på kvällskvisten!
Maria berättade mer om silent books, som också kallas textlösa böcker. Silent books är inkluderande och språkfrämjande. Inte konstigt att hon och Jenny håller på att starta upp ett pilotprojekt om just silent books ihop med fritids.
Att prata om källkritiska begrepp såsom sanning och rykten med hjälp av texter som handlar om monster var i fokus på Malenas pass. Hon tipsade också om olika metoder för att samtala om böcker i skolan, bland annat om sokratiska boksamtal.
Kvällen avslutades med prisutdelning till två lyckliga vinnare som fick varsin bokpåse och utdelning av goodie bags till alla deltagare.
Skolbiblioteksgruppen vill tacka alla som kom och gjorde kvällen till den succé det blev!
/Malena, Lotta, Emelie, Maria, Sebastian och Jenny

foto: Lotta Metcalfe


Foto: Lotta Metcalfe