Lärardriven forskning kring undervisning och lärande i programmering

Inom ramen för Stockholm Teaching & Learning Studies pågår sedan HT2016 lärardriven forskning kring programmering i teknikämnet.

samtal

Lärarna Annika Lundholm-Bergström, Madeleine Björn, Tove Wållberg oc Lena Åström genomför tillsammans med Birgit Fahrman och Maria Weiland, båda forskarstuderande lärare, samt undertecknad en ämnesdidaktisk studie kring hur undervisning i programmering kan utvecklas för att främja och synliggöra elevers förmåga att identifiera och analysera tekniska lösningar. Inom projektet närmar vi oss kod som en form av teknisk lösning som i likhet med andra tekniska lösningar kan beskrivas utifrån funktionalitet och ändamålsenlighet. Den övergripande frågan som vi intresserar oss för handlar således om hur undervisning kan organiseras för att stötta elever i att förstå och prata om kod utifrån funktionalitet.

tavla

Eleverna som deltar i projektet har inte programmerat tidigare och det material som analyseras för tillfället utgörs av de ”instruktioner” eleverna ombads skriva till en klasskamrat. Instruktionen skulle kamraten sedan utgå för att få sin robot att röra sig på ett specifikt sätt. Vi har alltså valt att utgå från elevernas erfarenheter och individuella sätt att uttrycka sig, snarare än att börja med att presentera färdiga definitioner på programmering och kod.

text

Elevernas instruktioner visade sig se mycket olika ut men kunde sorteras in i tre övergripande kategorier: (1) Text, (2) Symboler och (3) Bilder. Inom varje kategori fanns underkategorier och olika läsriktningar; lodrätt, vågrätt och rumsligt orienterat. Det visade sig att det vi trodde eleverna skulle tycka var kännetecknande för en bra instruktion (t.ex. enhetliga symboler i form av pilar), inte var det. En av lärarna menade att uppgifterna förmodligen var för enkla och att det krävs större komplexitet (mer kod) för att aspekter som enkelhet och effektivitet ska uppmärksammas av eleverna. Det vill säga det fanns ingen anledning för eleverna att använda något annat än ord och meningar. Ökar behovet av att uttrycka sig mer precist om det är 50 istället för 5 steg? Detta kommer vi att undersöka vidare.

bild

Materialet ska analyseras och kommer utgöra ett första underlag i arbetet i att utveckla aktiviteter som underlättar för lärare och elever att enas kring ett gemensamt sätt att skriva kod. Det är rimligt att anta att en gemensam förståelse är en förutsättning för samtal kring funktion och ändmålsenlighet, vilket utgör fokus för nästa klassrumsintervention.

/Per Anderhag

Vill du veta mer? Ta kontakt med birgit.fahrman@stockholm.se
Är du intresserad av delta i ramprojektet, läs mer här: https://pedagog.stockholm.se/stockholm-teaching-and-learning-studies/amnesdidaktiska-projekt-i-naturvetenskap-och-teknik/amnesdidaktiska-ramprojekt-i-naturvetenskap-och-teknik/

Workshop på OpenLab för lärare

Tisdagen den 7 februari sammaldes ett gäng lärare från Utbildningsförvaltningens nätverk för programmering i skolan på KTHs OpenLab. Syftet var att få pröva på Design Thinking i en workshop med erfarna handledare.
openlab1_

Design Thinking är en modell som ofta används vid komplexa problem, wicked problems, där det handlar om frågor som kan klassas som samhällsutmaningar. Problemet gruppen står inför idag är hur man ska kunna föra in programmering i skolan på ett lämpligt sätt. Ett relevant ämne i och med skolverkets reviderade handlingsplan för skolans digitalisering. Ämnet har även högsta relevans med tanke på hur viktigt det är för våra elever att få kunskaper kring hur algoritmer och digitalisering påverkar våra liv. Förståelse för programmering kan i relation till detta beskrivas som en form av medborgarkunnande och är därmed en viktig demokratifråga.

openlab2_

Några av de viktiga frågor som kom upp under eftermiddagen handlade om hur vi får ett gemensamt språk kring hur vi pratar om programmering och datalogiskt tänkande samt hur vi sprider goda exempel. Förhoppningsvis kan några av eftermiddagens idéer bli utvecklingsprojekt kopplade till FoU-enhetens arbete med hur programmering kan skapa värde i undervisningen o stötta elevernas lärande.

openlab3_

Helene Derkert

Länkar för att läsa mer:

OpenLab

http://openlabsthlm.se/sv/

Wicked problem

https://youtu.be/lOKpB4KtUZ8

Design thinking

https://youtu.be/0V5BwTrQOCs

https://youtu.be/vSuK2C89yjA