Varför programmering?

dog-2083991_1280

Jag orkar inte lära mig om programmering också.

Känner du så? Har du kollegor som säger så när de hör ordet programmering nämnas i skolsammanhang? Det är inte helt ovanligt. Jag har hört det mesta i trötthetsväg och uppgivenhet. Jag hade kollegor som undvek mig i personalrummet och slog ner blicken när jag kom. De orkade inte med mitt ständigt predikande om att de borde lära sig liiite mer om programmering och internet. Japp, jag har tjatat hål i huvudet på mer än en kollega och politiker genom åren. Här kommer de vanligaste argumenten mot programmering i skolan, och mina svar.

pisa

Skolan ska lära barnen läsa och räkna först, innan de ger sig på nymodigheter.

Det här är det absolut vanligaste argumentet mot programmering i skolan. Jag brukar svara med att det är väldigt sällan läs-och skrivundervisning eller matematik lärs ut i ett vakuum. Vi kan faktiskt göra flera saker samtidigt. Precis som vi lär eleverna om gråsparvar och bofinkar, kan vi lära dem om hur datorer fungerar och programmeras, utan att eleverna för den sakens skull går miste om värdefull läs-och skrivkunskapstid. Jag kommer att återkomma till den här frågan, hur vi kan göra för att kombinera de nya kunskaperna med de gamla stoffet, utan att det blir för mastigt.

inkompetentaLärarna kan inte undervisa i programmering.

Nä, jag är inte världens bästa programmerare, men lärare är proffs på att lära ut. Vi kan ta in ny kunskap, processa den och förmedla den till våra elever, utifrån deras kunskapsnivå. Vi gör det hela tiden. Hur många gånger har jag inte fått frågor från mina elever, om hur atombomber fungerar, eller hur länge man kan överleva i öknen utan vatten, sådant som jag inte kunde svaret på, men fick ta reda på och förklara. Det är ju min profession. I grundskolan ska vi inte utbilda programmerare, vi ska ge eleverna en förståelse för vad programmering är och hur datorer är skapade av människor och inte magi.

oense Vilket språk ska skolan lära ut?

Ja, det här kommer oftare från programmerare än från vanligt folk. Det finns tusentals programmeringsspråk. Jag lärde mig Python som första språk och tycker därför att allt annat är lite udda och konstigt. Jag är inte helt bekväm med Scratch, utan föredrar att jobba med eleverna i Kojo, för jag känner mig mer hemma med den miljön. Vissa menar att det här kommer att bli ett problem. Hur gör vi när elever på skolan X lär sig Python och skola Y lär ut JavaScript, när en elev sedan byter och inte kan hänga med i undervisningen? Det låter onekligen lite problematiskt, men det är faktiskt inget nytt dilemma. Ända sedan vi slutade ha fasta planer för vad som skulle tas upp när i skolan, har vi hela tiden problemet med elever som missar medeltiden helt på grund av flytt, eller en elev kommer från en klass utan digitala verktyg, till en som använder appar för att redovisa och tar för givet att den nya eleven kan allt. Vi har inte en likvärdig skola idag. Det finns inte två klassrum som ser likadana ut. Programmeringsundervisningen kommer också se väldigt olika ut, precis som i alla andra ämnen. Grunden i programmering är dock densamma, oavsett språk. Det finns en grundläggande grammatik som återkommer. En logik och ett sätt att tänka. Det finns begrepp att lära sig, som innebär samma sak, men heter olika i olika miljöer. Jag oroar mig inte över just detta. Det gäller bara att vi håller oss till de grundläggande begreppen, så spelar det inte någon roll vilka verktyg vi använder.

orkar inteJag orkar inte, måste jag?

Här var jag snällare förr. Då tyckte jag inte att alla var tvungna att lära sig hur det digitala fungerar. I dag tänker jag annorlunda. Nej, alla måste inte kunna programmera, men att ha ett hum om hur människor skriver kod som får datorer och robotar att fungera, det är dagens nya allmänbildning. En kollega sa till mig ”Karin, jag går snart i pension, jag orkar inte med något nytt”. Jag svarade ”Men du ska ju bara gå i pension, inte dö. Du ska väl leva i 20-30 år till, tror du världen blir mindre digital med tiden?”. Det argumentet bet på henne. Nyligen hade jag en kurs om internet och programmering för en seniorförening. Klart att det är lika viktigt för alla som lever i ett samhälle där det digitala dominerar, att vi kan vara kritiska konsumenter och förstå vad som ligger bakom det som händer på våra skärmar. Så ja, du måste lära dig något nytt. Det kanske känns kämpigt, men jag tror att det kommer löna sig i längden.

Jag stannar där i dag, men jag kommer att återkomma till den ständiga frågan VARFÖR.

/Karin

Bildinfo: Foto från Pixabay. Illustrationer av mig själv.

2 kommentarer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.