Tala är guld

Det finns massor av sätt att synliggöra kunskap. Det måste vara den viktigaste uppgiften för lärare. Att synliggöra kunskap. När jag nu skippar proven blir det ännu viktigare. Jag lyckades inte med att synliggöra kunskapen förrän jag började med formativ bedömning. Först när jag och eleverna tillsammans började värdera vad som är god matematik, kunde jag själv se vad det var. Men jag behövde, och jag är chockad över att höra mig själv säga detta, en ny läroplan. När nya läroplanen kom, med förmågorna tydligt utpekade, föll allt på plats.

Formulera och lösa problem
Använda och analysera begrepp
Välja och använda metoder
Föra och följa resonemang
Använda matematikens uttrycksformer

Frågor jag ställer mig själv nu för tiden (när jag planerar):
Vilka förmågor vill jag belysa i just denna uppgift?
Hur kan eleverna visa sina förmågor i denna uppgift?
Vilka förmågor behöver eleverna träna på i just denna uppgift?
Hur får jag veta vilka förmågor varje elev besitter eller saknar inför ett arbetsområde?
Hur ser en god förmåga att använda metoder ut?
Hur tränar man upp en viss förmåga?

Frågor jag ställer till eleven nu för tiden (och väntar tills de svarar):
Vilka metoder använder du i denna uppgift?
Är dina metoder till hjälp eller behöver du nya?
Vad finns det för metoder som du skulle kunna använda?
Vilka begrepp använder du? Hur använder du dem?
Det du sa till mig med ord nyss, hur skulle du uttrycka det på ett rutigt papper?

Plötsligt kommer elever fram till mig med nya frågor. De har en ny arsenal med ord nu. Formulerade på ett sätt som jag aldrig hört ett barn säga. Uttalade av elever som jag aldrig pratat matte med. Tack vare att jag begränsat antalet ord som jag slänger mig med när jag pratar.
Autentiska exempel:

- Tommy, jag har inga metoder för att lösa det här problemet.
– Tommy, jag känner att jag behöver en metod här.
– Tommy, har jag använt begreppen bra här?

Det blir lätt att planera undervisningen när man lagt grundplåten rätt. Då blir det också lättare att veta vad man ska säga till eleven.

5 kommentarer

  1. jannas, 14 september 2012

    Blir så himla glad och inspirerad av att läsa dina blogginlägg. Älskar exemplen där eleverna använder ny begrepp för att tala matematik. Kopplar det till den explicita undervisningen i genreped som gett många elever nya begrepp för språk och texttyper. Hur har du satt dig in i formativ bedömning?

    Janna

  2. Tommy Lucassi, 14 september 2012

    Tack, vad kul att höra! Genrepedagogik blir tveklöst mitt nästa utvecklingsområde. Jag har läst lite här å där om formativ bedömning, men främst genom samarbete och samtal med min kollega Olle H och vårt tlc-arbete: aktivt fila på och revidera/förbättra en detalj i det formativa arbetet på golvet. Nu är Twitter min överlägstet största källa till ny kunskap. Trevlig helg!

  3. Pernilla, 14 september 2012

    …och Olle har ju varit med i (alla?) våra bedömningsprojekt. Keep on blogging!

  4. search engine promotion services, 26 oktober 2012

    Hahah, kraschade min laptop när jag surfade pedagogblogg.stockholm.se förra gången jag var här. Och för de senaste 2 månaderna har jag letat efter denna blogg, så tacksam jag ligger det på nytt! : D

  5. escort UAE, 8 december 2012

    Jag startar ett företag under sommaren där jag arbetar med barn individuellt eller under ett läger . Jag undrar hur jag kunde starta en hemsida för mina klienter föräldrar att titta på under sommaren .. önskar dig lycka till!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.