Blankett för kamratrespons

Till alla er som planerar nästa termin.

Detta är en blankett som jag tänker använda vid kamratbedömning. Den är precis som ”two stars, one wish”, men med tre delar istället: ”feed back, feed up och feed forward”. Framför allt tänker jag använda den när jag har lektioner där kamratbedömning ingår. Men jag tänker också lägga en hög med sådana i klassrummet. Jag vill uppnå att eleverna får en vana att självmant ta fram en sådan blankett, och tillhörande kamrat, närhelst de hittat något de vill utveckla. Då får de en skjuts i sin utveckling.

Min grundinställning som jag lär eleverna är att man kan utveckla vad man vill, bara man gör det systematiskt. En grund i det är att ta en sak i taget och träna det tills det sitter. Vill man till exempel lära sig en metod med högre kvalitet, så är det inte bara möjligt, utan troligt att man lyckas om man är systematisk. En framgångsfaktor för inlärning är att ta hjälp av kamrater. Det vet vi säkert, eftersom forskningen har visat det.

Jag kommer blogga om hur det går i vår, och om några av er också testar den, kan vi utveckla jobbet tillsammans. Som sagt…

Håll tillgodo, och god jul!

Blankett för kamratrespons pdf

Blankett för kamratrespons wordfil

5 kommentarer

  1. Daniel, 6 januari 2013

    Hej! Jag gillar din blogg hemskt mycket och den ger mig en hel del stöd i utvecklandet av formativ bedömning. Försöker komma bort från prov helt och denna termin är min första utan några treditionella sådana planerade! När det gäller kamratbedömningen du skriver om här, använder du dig av en oredigerad kunskapskravsmatris från läroplanen som eleverna själva mäter nivån med?

    Tack för att du lägger ner tid på att tipsa andra!

    Daniel

    • Tommy Lucassi, 23 januari 2013

      Hej Daniel! Ursäkta sen respons, jag hade paus i bloggandet.
      Det är kunskapskraven rakt av, jag har bara omformulerat skolverkets formuleringar, men i princip är det det samma. Jag använder samma matris i alla kapitel så att eleverna känner igen sig från kapitel till kapitel, men vi bedömer inte alla aspekter i varje kapitel.
      Kul som 17 att du litar på den formativa bedömningen, det kommer säkert gå kanonfint! Skulle vara kul att höra dina erfarenheter senare i vår. Lycka till!

      • Daniel, 30 april 2013

        Oj vilken termin! Det går så snabbt och man hann inte allt (som vanligt). Tack för dina nya inlägg om NO! Jag har jobbat mer formativt i kemi och biologi med bl.a. matriser och mycket omgående feedback för varje sak vi gör. Som du säger, man behöver verkligen anpassa lite för att de ska förstå men mitt mål är att t.ex. mina åk 7 elever ska veta exakt vad som menas i en oredigerad LGR11-matris när de är nior. Lite jobb återstår (den biten får ju aldrig ta stopp, alltid något att göra bättre) men man får ge det lite tid! Under terminen känner jag att eleverna har mycket mycket bättre koll på vad deras feedback betyder. Det ger ro och skapar mindre stress. Det är lättare för dem att se, och när man diskuterar elevsvar inom ramen för kriterierna blir det överskådligt. I matematiken har det gått väl med men jag inser också att man måste ändra lite i taget. Eleverna är så inkörda i sina ”sitta och räkna i boken”-arbetssätt och har själva lite svårt att anamma för mycket ”nytt” på en gång. Samtidigt försöker jag mig på och ser att vissa saker ger resultat och andra inte. Känns som halvvägs in i en termin ser man fram emot att förändra saker inför följande termin : ). Men det är ju det som är kul! Arbetet går vidare och nu ska jag också försöka mig på lite ”flipped classroom” för de elever som så ofta kör fast, särskilt i matematiken. Får se när man har tid för det. Vet inte varför detta blev en så lång essä men tack igen för att du tar dig tid att lägga upp ditt arbete!

        Ha en skön 1a maj!

  2. Laila, 10 februari 2013

    Hoppas du inte slutat blogga! Ser med spänning fram mot din bok!
    Är en intresserad farmor/mormor som gärna pluggar med barnbarnen – lär mig massor!
    Laila

    • Tommy Lucassi, 17 februari 2013

      Tack! Föredömligt jobbat!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.